FINANSPOLITISK TALSPERSON: Marianne Martinsen beklager seg over økt bompengenivå, men har selv stemt for samtlige bompengeprosjekter i Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
FINANSPOLITISK TALSPERSON: Marianne Martinsen beklager seg over økt bompengenivå, men har selv stemt for samtlige bompengeprosjekter i Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Debatt: Bompenger

Hvorfor stopper Ap bompengekutt?

Det er noe uansvarlig og overflatisk over det når Arbeiderpartiets Marianne Martinsen kritiserer bompenger.  

Meninger

Marianne Martinsen beklager seg over økt bompengenivå, men har selv stemt for samtlige bompengeprosjekter i Stortinget. Når regjeringen foreslår bompengekutt, stemmer hun imot. Det henger ikke sammen. Det er slik Ap fungerer i opposisjon – knapt noen løsninger, men mye kritikk og støy. Det er en dårlig oppskrift for å styre et land.

SAMFERDSELSMINISTER: Ketil Solvik-Olsen.
SAMFERDSELSMINISTER: Ketil Solvik-Olsen. Vis mer

La meg først si at jeg er stolt over at vår regjering har klart å redusere omfanget av bompenger, sammenliknet med hva Ap hadde lagt opp til for denne perioden. Hadde Martinsen og co. fått bestemme, ville bompengenivået vært mye høyere. I regjering har Frp fjernet bomstasjoner på åtte veistrekninger ved å slette gjelden. Vi har redusert takstene flere steder. Dette får vi til i samarbeid med Venstre og KrF. Ap stemmer først imot, så klager de etterpå.

Regjeringen har også tapt flere bompengekamper. Våre kuttforslag får ikke alltid flertall i Stortinget. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 foreslo vi å kutte bompenger for nesten en halv milliard kroner. Dessverre stemte Ap, Sp og de andre partiene imot da Stortinget behandlet budsjettet. Bare Frp og Høyre støttet kuttforslaget. Nå prøver vi igjen. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 foreslår vi igjen bompengekutt – en halv milliard kroner i reduksjon. Ap har allerede sagt at de er imot. Eller mer korrekt – de sier det er «helt vilt» å foreslå bompengekutt. Likevel lar Dagbladet Ap få kritisere at det fortsatt eksisterer bompenger.

Ja, det er opprettet nye bomstasjoner under vår regjering. Frp kjemper imot disse, men vi vinner ikke alle slag. Det ble kjent allerede da regjeringsforhandlingene var over høsten 2013. Frp ble ikke store nok, og vi vant ikke fram med vårt krav om å fjerne alle bomstasjoner. Men det er bedre å være i regjering og vinne en del bompengekamper, enn å være i opposisjon og tape alle. Ved å slippe til Arbeiderpartiet igjen, vil vi gå tilbake til å tape alle slag for bilistene.

Dagbladet fikk tilgang til et tall som illustrerer at Frp utgjør en forskjell. I 2014 var nesten 40 prosent av veifinansieringen fra bompenger. I 2017 er mindre enn 30 prosent fra bompenger. Rett og slett fordi veibevilgningene over statsbudsjettet er økt markant. Dagbladet har valgt å ikke viderebringe disse tallene til sine lesere.

Jeg lover at jeg skal fortsette å jobbe for et flertall som sikrer at vi kan kutte i bompenger. Det er en kostbar finansieringsmetode og den bygger økonomiske murer. Velgerne kan støtte kampen i 2017-valget ved å stemme på Frp.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook