- Hyler fordi det skal være sånn

Hva er det egentlig som skjer når ti år gamle jenter på konsert, eskortert av mødre mellom 28 og 45, hyler mot pene gutter som synger pene sanger og beveger seg i pen koreografi?

Pene gutter selger rått

- Etteraping av noe de har sett på TV, sier Per Olav Næss, barne- og ungdomspsykiater og avdelingsoverlege ved Senter for barne- og ungdomspsykiatri i Oslo.

- Og ikke et uttrykk for seksuell oppvåkning i yngre alder enn før?

- Nei, jeg tror i første rekke vi har å gjøre med et gruppepsykologisk fenomen: «Alle andre hyler på konsert, og for å være en del av gruppa må jeg også gjøre det.»

Riktignok har gjennomsnittsalderen for når jenter får sin første menstruasjon sunket noen år i løpet av dette århundret, men jeg føler meg ikke overbevist om at en tiårig jente hyler på en konsert for å leve ut seg selv.

- Det handler altså mer om at disse jentene har lært kodene for konsertoppførsel på et tidligere tidspunkt enn vi har vært vant til?

- Ja. Jeg tror det har å gjøre med all den påvirkning unger i dag eksponeres for fra tidlig av, gjennom video, TV, aviser. Det er en del av samfunnsutviklingen på godt og vondt. I dag blir man tenåring tidligere enn før, og forblir det til man er 45 år.

- Går disse snille og pene boybandene inn i kosedyrrollen for småjentene?

- Som overgangsobjekter? Tja. Jeg tror iallfall det går an å forstå dem som en reaksjon på den mer ekstreme rocken, fra Sex Pistols og videre gjennom enkelte typer hardrock. I det hele tatt har 90-tallet brakt med seg flere typer reaksjoner på 70- og 80-tallets ekstreme ytringsformer i ungdomsgruppene. Et fenomen som boybands er kanskje en pendel som slår tilbake, sier Næss, og peker på en åpenbar forklaring på at unge mødre blir med ungene sine på popkonsert: «Hvem ville våge å sende sin lille datter alene på konsert i Oslo Spektrum?»

- Det gir også mors konsertbesøk legitimitet, sier Per Olav Næss.