Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hype hurra

Norsk musikk selger som hakka møkk om dagen. Forrige uke utgjorde Bjørn Eidsvåg, Kurt Nilsen og Kristian Valen topptrioen på VG-lista. Bertine Zetlitz og Maria Arredondo lå en millimeter bak, og nå spår Dagens Næringsliv at norskandelen av platesalget i år sannsynligvis vil ende på over 25 prosent. Hvis denne trenden fortsetter, er vi på god vei mot Sverige- og Danmark-tilstander der hjemmeandelen av platesalget ligger på rundt 40 prosent.

PÅ TROSS AV ET

formidabelt platesalg, sliter flere norske artister med å selge billetter til konsertene sine. Selv om de 8000 billettene til Nordic Music Awards' internasjonale show nærmest fløy ut av postens billettluker, klarte ikke arrangørene å huke tak i mer enn 2000 betalende gjester på den skandinaviske showkvelden. Selv Kurt Nilsen, som har solgt mer enn 180 000 eksemplarer av debutalbumet «I», var ikke fristende nok. På samme måte tok det god tid før supertrioen Lene Marlin, Bertine Zetlitz og Morten Abel begynte å selge billetter til miniturneen sin. Og i forrige uke måtte Idol-Kjartan avlyse den ene av sine to konserter i Sandefjord. Han hadde ikke solgt en eneste billett.

«IDOL»-FENOMEN

eller ikke, det er paradoksalt at en artist som har solgt over 40 000 plater ikke klarer å selge konsertbilletter. Selv om «Idol» riktignok er et ungdomsfenomen, og konserten i Sandefjord var beregnet på de over 18 år, kan ikke alle som kjøpte «Kjartan Salvesen» ha vært fjortiser. Det er én ting å pirre en platekjøper nok til at han eller hun lettvint casher ut kr 149,50 i platebutikken. Det er noe helt annet å engasjere nok til at den samme platekjøperen faktisk gidder å gå på konsert.

NÅ HAR DET

selvfølgelig vært utgitt en del bra norske plater i år, men jevnt over har de besteselgende utgivelsene bare vært ålreite. Dermed blir det mer og mer tydelig at det gode platesalget kan takke et velsmurt hypemaskineri for suksessen. Endelig har folk forstått at det ligger gode penger i å satse på norske artister.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media