Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hyperborean

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ANDERS GRØNNEBERG

Arild Andersen har gjennom tre tiår utviklet seg fra først å være et talent, så en solid jazzmusiker, til å bli en av våre fremste jazzartister - i samme klasse som Terje Rypdal, Jan Garbarek og Jon Christensen. I likhet med disse nekter Andersen å la seg begrense av jazzen, men bruker den som et springbrett og utvider sitt musikalske perspektiv. Ikke mot folkemusikken som i «Arv» og «Sagn», men i retning samtidsmusikk. Eller la oss kalle det samtidskammerjazz, for Cikada-kvartetten er i høyeste grad med på å gi albumet et eksperimentelt og søkende uttrykk. Dessuten er Andersen så stor, at han gir de ni andre musikerne stor romslighet. Derfor er det heller ikke noe kontrabass-album, men et stykke lyrisk, lavmælt og levende musikk for ledige stunder.

Hele Norges coronakart