GRATIS-FIASKO: Spiralfrog skulle tilby artister som Girls Aloud (bildet) gratis, og dermed ta knekken på piratvirksomheten. Men forretningsmodellen holdt ikke. Nå er selskapet konkurs.
GRATIS-FIASKO: Spiralfrog skulle tilby artister som Girls Aloud (bildet) gratis, og dermed ta knekken på piratvirksomheten. Men forretningsmodellen holdt ikke. Nå er selskapet konkurs.Vis mer

Hypet frosk kvekker ikke lenger

Spiralfrog er død.

(Dagbladet.no): To år før Spotify var det Spiralfrog som var tenkt å bli den nye, store musikktjenesten. Dette var nemlig den første websiden som skulle tilby musikk gratis til brukeren og finansieres via reklame.

Men det meste som kunne gå galt gikk galt for frosken.

I går gikk selskapet konkurs, og nettsiden har forsvunnet.

Slutt på gratis?
Spiralfrog fikk mye oppmerksomhet - blant annet i Dagbladet.no - høsten 2006. De hadde nemlig inngått avtale med Universal Music, verdens største plateselskap, på en tid da mange etterlyste et alternativ til tjenester som tilbød låter for en snau tier per stykk.

Store medier spådde at Spiralfrog kunne ta opp kampen mot iTunes, og også være et alternativ til pirattjenestene.

Nå spør ekspertene seg om forretningsmodellen ved å gi bort musikk gratis har mislyktes. Også en annen reklamefinansiert tjeneste - Ruckus - måtte nylig måtte legge ned på grunn av sviktende inntekter. 

Men at gratis er avlegs rimer dårlig med suksessen Spotify opplever, i hvert fall i form av brukermasse (om forretningsmodellen sikrer plateselskapene og artister nok betaling er nok fremdeles ikke bevist).

Og problemet kan ha ligget hos Spiralfrog selv. Den spesifikke forrestningsmodellen de valgte, hadde nemlig åpenbart problematiske sider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Proppet med DRM
For det første baserte SpiralFrog seg på nedlasting, og ikke streaming. Låtene var derfor proppet med kopibeskyttelse - de kunne ikke overføres til portable avspillere, og sluttet å fungere hvis ikke du besøkte SpiralFrogs hjemmeside med en viss hyppighet.

Og kopibeskyttelsen ble ikke fjernet, selv om store forhandlere som iTunes og Amazon gikk bort fra DRM i fjor.

I tillegg slet SpiralFrog med å få med seg andre store plateselskaper - EMI signerte i fjor, men hverken Warner eller Sony BMG kom til enighet.

Ifølge Cnet var også selskapet preget av interne konflikter og dårlig økonomistyring - noe som selvsagt ikke hjelper i tider med et sviktende annonsemarked.

Hva tror du? Er froskens død et bevis på at det ikke er mulig å betale lønn, båndbredde, avgift til musikkforlagene og dele inntektene med plateselskapene ved bare å basere seg på reklame i bytte mot musikk?