RETT FRA BONDEN: Hele 96 prosent av det vi legger i matkassene til folk kommer rett fra bonden selv, skriver Kjetil Graver, sjef for selskapet som eier blant annet Adams Matkasse. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
RETT FRA BONDEN: Hele 96 prosent av det vi legger i matkassene til folk kommer rett fra bonden selv, skriver Kjetil Graver, sjef for selskapet som eier blant annet Adams Matkasse. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Dagligvaremarkedet:

Hyppige begravelser er et problem for AS Norge

Dagligvarebransjen trenger mangfold og konkurranse. Hyppige begravelser av utfordrere til dagligvaren er et problem for AS Norge.

Meninger

Som alle andre mottok også vi nyheten om bortgangen til Brødboksen med tungt hjerte. Den kom like etter at marked.no også kastet inn håndkleet. Alle skjønner at det er tøffe kår for mathandel på nett, og det er altså den eneste utfordreren til de tre store matvarekjempene som har sugerøret godt plassert ned i nordmenns lommebok. Det er et alvorlig samfunnsproblem.

I fjor handlet nesten 12 prosent nordmenn matvarer på nett, ifølge tall fra analysebyrået Nielsen. Det er en dobling fra året før. Mange ser at de kan spare tid ved å unngå butikk og de kan redusere egen bilbruk. I dag bruker allerede folk timevis på å stå støtfanger mot støtfanger i kø. Det er tid vi kunne brukt sammen med familien eller på å jobbe en time ekstra.

Ifølge beregninger fra NAF vil kø koste samfunnet 76 millioner kroner pr. virkedag på hovedinnfartsårene inn mot Oslo. Det er 400 millioner i uken og svimlende 1,6 milliarder i måneden. Det er helt åpenbart at bilbruken må ned.

Det gjelder også bruken av bil til og fra butikk. Mange vil i fremtiden ikke eie sin egen bil, så småkjøring med bil vil bli mindre aktuelt. Norge vil kunne spare enorme summer om enda flere nordmenn handlet maten sin på nett.

Hver dag jobber mange leverandører hardt for å få ut varene sine. De er små og lokale, og er akkurat de type virksomheter som Landbruksdirektoratet selv oppgir at har et mål om å bevare. Vi er en ny kanal for småprodusenter som aldri kommer inn i hyllene til de tre store matvarekjempene. Vi har reddet flere av dem som har stått på randen av konkurs.

Disse leverandørene er viktig for å bevare norske mattradisjoner og matkultur. Netthandel er det eneste alternativet for at de skal kunne få ut varene sine.

Forretningsmodellen til Adams matkasse og Godtlevert er annerledes enn de store kjedene. Heller enn lange kjeder mellom produsent, grossist, forhandler, forbruker, der hvert ledd skal ha sin fortjeneste, har vi kun et ledd mellom produsent og forbruker.

Hele 96 prosent av det vi legger i matkassene til folk kommer rett fra bonden selv. Derfor er aktørene innen netthandel av mat en viktig del av løsningen for å bevare mangfoldet i norsk matkultur.

Som finansminister Siv Jensen påpekte under SMB-dagen i 2016, så er de små og mellomstore bedriftene en vekstinnsprøytning for verdiskapingen i Norge.

Myndighetene har et mål om å løfte dem som er selve motoren i norsk vekst. For å gi de små livsgrunnlag til å overleve må vi rekke ut en hånd til de som kan gi dem en kanal ut i markedet.

Begravelsesferdene vi er vitne til krever politisk handling som hjelper aktørene på netthandel av mat gjennom barndommen.

Det vil gavne AS Norge, sikre norske arbeidsplasser og gi norske forbrukere det mattilbudet de faktisk fortjener.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook