Hysjer ned terningjuks

Forbrukerombudet reagerer på platekjeden Hysj! Hysj! sin nye reklamekampanje. Under overskriften «Hør på anmelderne!» strør platekjeden om seg med seksere uten å ha noe grunnlag for det i anmeldelser.

- Vi tar denne kampanjen opp som en sak, bekrefter informasjonssjef Per Øivind Nielsen i Forbrukerombudet. Kampanjen kan vise seg å være i strid med markedsføringslovens paragraf to som omhandler villedende reklame. Nielsen vil be Hysj! Hysj!-kjeden om å underbygge sine virkemidler.

- Hvilke aviser er disse terningkastene hentet fra, spør Nielsen.

Til det har salgsdirektør Rolf Kjos-Hanssen i Hysj! Hysj! et kort og greit svar:

- Vi har kasta terning på egenhånd, uten hjelp fra anmeldere.

Ikke tanken

I platekjedens landsomfattende kampanje trekkes det fram plater med Anouk, Natalia Imbruglia, Air, M People, Eagle Eye Cherry og Erykah Badu. Samtlige plater er utstyrt med terninkast seks. Typografien på terningen er identisk med den Dagbladet og VG bruker på sine anmeldelser. Flere av platene, eksempelvis Anouk-albumet, er ikke spesielt kritikerroste, verken i tabloidpressen eller i resten av landets aviser. Likevel heter det i reklameteksten at «samtlige plater er kritikerrost».

- Så lenge det blir oppfattet slik at vi har knabbet anmeldelser, så er dette uheldig, sier Kjos-Hanssen.

Han hevder det ikke var kjedens tanke at sekserne skulle oppfattes som anbefalinger fra pressen.

Terningfri Dion

- Er terningkast så viktig for dere at det er nødvendig å drive med juks?

- Nei, vi har solgt 30ø000 Celine Dion-plater uten at den fikk høye terningkast i det hele tatt.

- Men i denne aktuelle kampanjen er jo det viktigste salgsargumentet at musikken er likt av kritikerne og at platene har fått terningkast seks?

- Vi skal ikke lage flere slike kampanjer. Jeg beklager hvis folk har oppfatta dette som villedende reklame, avslutter salgsdirektør Kjos-Hanssen.

Abel-aktig

Plateselskapet Virgin prøvde seg før jul med et lignende terning-stunt. De tv-annonserte Morten Abels soloalbum med et fiktivt terningkast seks.

- Det er klart vi befant oss i en gråsone, sier Virgins Hans Olav Grøttheim.

- Mange anmeldere syntes Abel-plata var bra. Vi i Virgin syntes den var kjempebra. Derfor ga vi den en sekser' sier han.

Forbrukerombudet hadde Abel-saken oppe til vurdering, men fant ikke grunn til å forfølge saken. Informasjonssjef Nielsen mener Hysj! Hysj!-kjeden har gått et skritt lenger.