Påskekrim

I 1923 overså alle denne detaljen. Nå sies det å være grunnen til at Norge elsker påskekrim

Høytiden er ikke komplett uten en innføring i historien bak Norges påskekrimhysteri.

STARTEN PÅ LEGENDEN: Den lille tilleggsopplysningen, «Pris 2 kroner, Gyldendal», var det svært få som fikk med seg, og oppmerksomheten rundt Norges første påskekrim var et faktum. Faksimile: Aftenposten
STARTEN PÅ LEGENDEN: Den lille tilleggsopplysningen, «Pris 2 kroner, Gyldendal», var det svært få som fikk med seg, og oppmerksomheten rundt Norges første påskekrim var et faktum. Faksimile: Aftenposten Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Hos oss er det ingen tvil om hva som skapte krimfenomenet i Norge, og den fortellingen er tett sammenvevd med Gyldendals historie, sier administrerende direktør i Gyldendal, Arne Magnus til Dagbladet.

Lørdag 24. mars 1923 blir av litteraturkjennere med sansen for gode historier ansett som en merkedag i norsk kulturhistorie.

Datoen sies nemlig å være startskuddet for fenomenet norsk påskekrim. Med god hjelp fra en PR-smart forlegger, vel og merke.

«Bergenstoget plyndret inat!», ropte annonsen, dominerende og stratetisk plassert på forsiden til Aftenposten, trykket i store fete bokstaver. Like til høyre, i veldig liten skrift: «Pris 2 kroner, Gyldendal».

- Pengeløse skribenter

I 2016 kalles dette for «clickbait», og er noe informasjons- og reklametrente nordmenn knapt ofrer en tanke, men i 1923 skal visstnok både Aftenposten og NSB ha blitt nedringt av bekymrede slektninger som lurte på hvordan det gikk med sine bekjente på Bergensbanen.

- Nordahl Grieg og Nils Lie var den gang to unge, pengeløse skribenter, som fant ut at de skulle skrive en krimbok med tilknytning til påsken. De skrev annenhvert kapittel, og møttes på en café på Frogner i Oslo (da Kristiania journ. anm.) og leste hverandres utkast. Da «Bergenstoget plyndret inat» var ferdig, leverte de verket til Nordahls bror, Harald Grieg, som var forlagssjef i Gyldendal, forteller Magnus.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer