MENNESKER I MIGRASJON: Ensemblet i «Apene i Himalaya». Foto: Gisle Bjørneby, Hålogaland Teater
MENNESKER I MIGRASJON: Ensemblet i «Apene i Himalaya». Foto: Gisle Bjørneby, Hålogaland TeaterVis mer

Anmeldelse «Apene i Himalaya», Hålogaland Teater:

I «Apene i Himalaya» kan det være vanskelig å se forskjell på dybde og lettvinthet

Omriss av overganger

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: En sirkelformet dreieskive i sentrum av Yngvar Julins scenografi antyder gradvise, langsomme overganger.

Tekstene, viser det seg, handler mer om brå brudd. Etter den aller første fortellingen, den som har gitt forestillingen dens tittel - Gu Leis motivasjonsfilosofi-fabel om de hoppende apene i Himalaya - har de aller fleste forflytningene karakter av vannskille.

Grenseovergangene er mer enn geografiske, de kan være kulturelle, de kan være mentale, emosjonelle, eller moralske, men de er for det aller meste plutselige.

Fra tekst til bevegelse

Prosjektet begynte som skriveverksted, kalt «New Text, New Stage». Åtte skrivende mennesker fra seks land (Kina, Russland, Norge, Italia, Sør-Afrika og USA) diktet om menneskeliv i migrasjon: Kim Davies, Sombel Gaffarova, Mike van Graan, Liv Heløe, Gu Lei, Letizia Russo, Zhu Yi og Hanne Ørstavik. Da Inger Buresund, som hadde vært blant initiativtakerne, ble teatersjef ved Hålogaland Teater, tok hun de nye tekstene med seg til sin nye scene.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn