DEBATT

Taximarkedet:

I år vil taxituren høyst sannsynlig koste mer enn julebordsmiddagen

I Oslo står 1780 taxier klare til å forsyne seg grovt av folks julebordsbudsjetter.

DYRT: Taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
DYRT: Taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Årets ekstreme taxipriser skyldes at politikerne har laget et lukket taximarked, der 1780 stadig mindre gjestmilde taxieiere – med enerett – forlanger økende priser i takt med at kundene forsvinner.

Alle som har søkt om taxiløyver etter 1999, for å slippe til med nye, billigere og mer markedstilpassede taxikonsepter, har fått avslag. Dette skyldes at de 1780 taxieierne hele tiden har påvirket etterspørselen negativt, med redusert kvalitet til økende priser. Deretter legger Byrådet nedgangen i etterspørselen etter deres tjenester til grunn for å avslå alle andre som søker om løyver. Ifølge Byrådet, er det da ikke behov for flere taxier.

Oslo kommunes forkvaklede regulering gjør at nyetableringer, innovasjon og ekte konkurranse aldri kan tillates. Så lenge de 1780 taxieierne leverer redusert kvalitet til sterkt økende priser, så sørger Byrådet, til gjengjeld, for at ingen nye får slippe til i markedet.

At taxi, denne julebordstiden, koster minst dobbelt så mye som det burde, skyldes det 18 år lange forbudet mot nyetableringer, begrunnet med at 1780 personer med taxiløyver skal ha inntekter til å leve av. Byrådet har ikke skjønt at dersom taximarkedet hadde fungert, så kunne det gitt næringsgrunnlag til langt flere enn 1780 personer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer