TRAILER:  »Transformers: The Last Knight» Filmen har premiere 23. juni 2017, og er en oppfølger til «Transformers: Age of Extinction» fra 2014. Vis mer

Anmeldelse: «Transformers: The Last Knight»

I årene som kommer vil filmhistorikere utvilsomt bruke mye tid på å dissekere «Transformers»-filmene

Med «The Last Knight» avslutter Michael Bay sin serie med avantgardistiske sci-fi-blockbustere.

FILM: I ti år har Michael Bay arbeidet med å utvikle en ny type actionfilm for en ny generasjon av overstimulerte publikummere som har vokst opp omgitt av en ustanselig kakofoni av levende bilder. Dette har resultert i en serie innbringende science fiction-filmer med budsjetter i hundremillionerdollarsklassen, som på tross av at de er basert på plastleker fra 80-tallet har slitt med å vinne den notorisk nostalgiske kritikerstandens gunst.

Transformers: The Last Knight

4 1 6

Action, eventyr, science fiction

Michael Bay

Mark Wahlberg, Laura Haddock, Anthony Hopkins, Jerrod Carmichael m.fl.

23. juni 2017

Ikke bestemt

Transformers: The Last Knight

«Halvt robot, halvt 2CV.»

Avantgarde
Filmanmeldere (deriblant undertegnede) har omtalt Bays «Transformers»-filmer som dumme, kaotiske, retningsløse og uforståelige, og dømt ut fra etablerte kvalitetskriterier for spillefilm er ikke dette noen urimelig beskrivelse. I de senere år har det imidlertid dukket opp en ny skole av nettbaserte filmkritikere og forståsegpåere som hyller Bay som en blockbusteravantgardist som ikke får den anerkjennelsen han fortjener fordi han lager filmer for gutter mellom 10 og 17 år.

Og Bays «Transformers»-filmer er unektelig interessante å diskutere: Orkestreringen av overdådige actionsekvenser rundt dataanimerte figurer som ustanselig skifter form, det hyperaktive filmspråket som veksler mellom å fortelle historier og flyte på en intuitiv visuell rytmeforståelse, og den på én og samme tid pompøse, sentimentale og dypt ironiske tonen gjør disse filmene til et mer presist uttrykk for vår tid enn noen annen filmserie det er naturlig å sammenligne dem med.

Alvorsprat
«Transformers: The Last Knigth» er den beste – og angivelig siste – av Bays «Transformers»-filmer, men også den er en film som det er langt mer givende å snakke og skrive om enn å faktisk se. «Transformers: Age of Extinction» sluttet med at de vennligsinnede Autobot’enes leder Optimus Prime bega seg ut i verdensrommet for å ta en alvorsprat med den gud som har skapt ham og hans rase av selvbevisste robotorganismer, og i oppfølgeren vender han tilbake etter en illevarslende åndelig omprogrammering.

Dette er imidlertid bare en liten del av plottet i den tettpakkede og rastløse «The Last Knight», som utspiller seg i en verden der kaos og lovløshet hersker, etter at både Optimus og den onde Megatron har forlatt jorda og etterlatt robotene uten lederskap. Det vil si, deler av filmen utspiller seg i middelalderen, hvor vi får servert den sanne historien bak legendene om kong Arthur, Merlin og ridderne av det runde bord, og vi blir også vitne til Optimus’ møte med Gud.

Åpenbaring
Denne mangelen på vilje til å forbli i samme modus, stemning og sjanger i mer enn noen minutter av gangen er en sentral del av «Transformers»-filmenes DNA. «The Last Knight» låner ikonografi fra «Star Wars» og «Alien» i det ene øyeblikket, før den slår over i en lengre sekvens inspirert av «Da Vinci-koden», og deretter påpeker sine egne logiske brister med dødelig presisjon.

Visuelt sett er «The Last Knight» en av de mer tradisjonelle «Transformers»-filmene, og formodentlig er det derfor en noen-og-tredve-år-gammel kritiker som undertegnede foretrekker den framfor de fire foregående filmene i serien. I årene som kommer vil filmhistorikere utvilsomt bruke betydelige mengder tid på å dissekere disse filmene og deres betydning for alt som kom etterpå, for med «Transformers»-serien har Michael Bay lagt grunnlaget for framtidens actionfilm. Det betyr imidlertid ikke at samtidens cineaster plikter å like dem.