ORDSKY: Emosjonell typografi på Høyblokka i amerikanske Paul Murdochs regi.Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
ORDSKY: Emosjonell typografi på Høyblokka i amerikanske Paul Murdochs regi.Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

I dag avgjøres konkurransen om det framtidige minnestedet etter 22. juli.

- Vil uansett skape debatt

I dag avgjøres konkurransen om det framtidige minnestedet etter 22. juli. Uansett hvilket av de åtte konkurranseutkastene som blir valgt til å realiseres, vil resultatet vekke debatt. Etter som bomben i Regjeringskvartalet og massakren på Utøya har avsatt et traume i den kollektive bevissthet, og ulegelige sår hos både etterlatte og i samfunnskroppen.

Kompetanse De naturgitte omgivelsene på Sørbråten og den urbane strukturen i hovedstaden er høyst forskjellige, og bidragene fortolker dem på svært ulike måter.

De fleste forholder seg til nærheten av høyblokkas talende arkitektur, og den fjerne, suggestive silhuetten av Utøya. Det kontemplative sted er noe av et nøkkelord, når det gjelder den skogkledde odden som stikker ut i Tyrifjorden. Ikke minst hos svenske Jonas Dahlberg. Han tilfører også stedet en dramatisk aksent ved å foreslå et krasst kutt gjennom den geologiske grunnen og ned mot vannflaten. Ferden når et endepunkt foran en solid glassvegg, hvor man på motsatt side kan lese navnene på massemorderens ofre gravert inn i stein. Som om de er skrevet med tidas vind.    

Geologisk forbindelse Dahlberg tenker å bruke de 1000 kubikkmeter stein fra kuttet i odden som materiale for sine bidrag i Regjeringskvartalet — det første midlertidig, mens det andre blir permanent. Denne geologiske forbindelsen understreker også sammenhengen mellom de to stedene, der tapets tegn sitter i linjer og mønstre. Og hvor det fysisk-romlige får en psykisk ladd karakter.

Selv på modellplanet peker Jonas Dahlbergs forslag seg ut som en løsning med et sterkt potensial. 

SAMMEN: Svenske Jonas Dahlbergs bidrag peker det seg ut. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
SAMMEN: Svenske Jonas Dahlbergs bidrag peker det seg ut. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

Den norske duoen Haugen/Zohar Arkitekter(HZA) anvender elementer med tydelige assosiasjoner til Rosetogene og tradisjonelle symboler som lys og varder. Her ligger både håp, minne og motstand nedfelt i selve objektene av glass, stein og stål.

Dynamisk - dramatisk Det dynamiske knyttes til det dramatiske hos performance-paret Goksøyr og Martens, som har samarbeidet med Snøhetta Arkitektkontor. Deres plan er å fjerne 650 kubikkmeter av "Kjærlighetsstien" på Utøya, og flytte fyllmassen til Regjeringskvartalet. Bruddstedet forener den destruktive kraterformen med den positive dialogen, der nye samtaler kan gro fram fra ettervirkningene av Breiviks drap.

Over odden på Sørbråten vil det bli anlagt en smal sti, som slynger seg mellom trærne og åpner utsyn mot vannspeilet og den dystre dødens øy. Gelenderet i stål med inngraverte navn på ofrene blir ytterligere et memento.

ENKELHET: Engelske Jeremy Deller og sveitserne Vogt betoner naturformenes egenart.. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
ENKELHET: Engelske Jeremy Deller og sveitserne Vogt betoner naturformenes egenart.. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer
AVGJØRES KL. 11: Finalistene til 22. juliminnesmerkene utstilt på Rådhuset i Oslo . Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
AVGJØRES KL. 11: Finalistene til 22. juliminnesmerkene utstilt på Rådhuset i Oslo . Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer