DEBATT

Teknologi i skolen:

I dag er mangel på konsentrasjon en av lærernes største utfordringer

Jeg har ofte sagt at læringens hellige treenighet er motivasjon, konsentrasjon og repetisjon. I dag er konsentrasjonen under sterkt press i skolen.

MER MENNESKETID: Når vi vet at barn og unge i Norge tilbringer mange timer foran skjermen hver dag, er det ikke mer skjerm-tid, men mer menneske-tid elevene trenger, skriver artikkelforfatter. Foto: h3c7orC / Shutterstock / NTB scanpix
MER MENNESKETID: Når vi vet at barn og unge i Norge tilbringer mange timer foran skjermen hver dag, er det ikke mer skjerm-tid, men mer menneske-tid elevene trenger, skriver artikkelforfatter. Foto: h3c7orC / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

For veldig lenge siden, på realskolen ved Trondheim Katedralskole, hadde vi et år klasserom ut mot en sterkt trafikkert gate. Den nederste delen av vinduene var overmalt, så når vi satt ved pultene, kunne vi ikke se ut. Vi hørte trafikken, men kunne ikke skimte verken biler eller mennesker.

Jeg husker at vi elever til å begynne med omtalte denne blendingen som et overgrep, et fengselslignende tiltak som vi burde protestere mot. Noen gjorde da også det ved å skrape et lite hull, som de så kunne betrakte bylivet gjennom. En lokkende fluktvei fra norske kongerekker og tyske preposisjoner. Men da dette ble oppdaget, ble vaktmesteren tilkalt, og neste dag var hullet tettet. Etter hvert vente vi oss til denne visuelle skjermingen, uten flere protester.

Hensikten med dette praktisk-pedagogiske grepet var selvfølgelig å eliminere den mulige distraksjon livet i den trafikkerte gata kunne medføre. Vår oppmerksomhet skulle være rettet mot undervisningen i klasserommet, det var derfor vi gikk på skolen.

Jeg minnes de hvitmalte vinduene på realskolen når jeg leser om at Frankrike nettopp har vedtatt en lov som innebærer et forbud mot bruk av smarttelefoner og andre tilkoblete nettbrett for elever fram til de er 15 år i offentlige skoler. Forbudet gjør unntak for pedagogisk bruk og for funksjonshemmede.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer