APPELL TIL KS:  «Ikke reduser læreryrket til det du velger når du ikke kom inn på det du egentlig ville», skriver artikkelforfatteren
Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB Scanpix
APPELL TIL KS: «Ikke reduser læreryrket til det du velger når du ikke kom inn på det du egentlig ville», skriver artikkelforfatteren Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB ScanpixVis mer

I dag var jeg Pappa...

I dag var jeg Pappa, og ikke tillitsvalgt i en fagforening.

Meninger

I dag holdt jeg hånden til en spent seksåring før det ringte inn, i stedet for å haste mot klasserommet etter å ha forberedt møtet med elever og planlegging av dagens undervisningsøkter.

I dag var jeg ikke en leverandør av skoletjenester, men en bruker, for første gang i mitt liv.

I dag banket faderhjertet høyt og hardt, mens jeg skjulte en tåre i øyekroken, mens den fantastiske lille fyren jeg er så heldig å ha fått inn i livet og familien min håndhilste pent på rektor og insisterte på at han ikke hadde møtt ham før (Han bor jo tross alt nesten 100 meter unna...)

Vi ble mottatt, store og små, spente og redde, de som smilte og de som gråt av «frøken» (jeg får vel pepper for den, men det er med all kjærlighet og respekt!) som veiledet oss inn i skolen.

Der hang det sirlige navnelapper som de ivrige kunne gjenkjenne over garderobeplassene, og for de som ikke fant sitt navn og sin plass med en gang var det nok av nervøse mammaer og pappaer som hurtig hjalp til. Det ble rent trangt inne i førsteklassegarderoben.

Derfra bar det inn i klasserommet, hvor håndtegnede navneskilt fra fadderne markerte hvor hver eneste liten elev skulle sitte. Det gikk bedre å finne sitt eget navn nå, og en skulle tro at læreren hadde tenkt nøye igjennom plasseringen for radarparene fra barnehagen var plassert passelig langt unna, og de som trenger ekstra oppmerksomhet nærme tavla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en passelig pause for fotografering ble vi mottatt igjen, med en kort tale fra rektor, som så tok de mest nervøse av oss til biblioteket (dvs foreldrene, de spente og ivrige ble igjen)

Vi fikk utdelt skjemaer for SFO, vi fikk skjemaer for å fylle ut hvor akkurat vårt barn skulle etter endt skole tid, Buss eller gå? Hentes eller SFO?

Vi ble rådet til å hjelpe ungene våre å ha orden i sekken, spisse blyantene hjemme og huske å gjøre lekser - for å få gode arbeidsvaner med en gang.

Rektor forklarte hvor viktig de små detaljene er, at det er lurt å lære seg å knytte egne skolisser før fjerde klasse, for det er så flaut å måtte spille fotball med borrelås når du går i sjuende.

Hvor nyttig det er å blåse noen kroner på et armbåndsur, slik at en slipper å være den som ikke kan lese en analog klokke på ungdomskolen (Jepp, vi dundret til butikken rett etter denne seansen og kjøpte en Chima klokka (Gorzan, for kjennere)) og interessen for klokka vil komme når den er der, ved hånden.

Godkjente innesko til gymmen ble gjennomgått, skolemelk systemet forklart og et viktig råd om å ikke jobbe mer og lengre i skoleboken om det store skolebarnet vårt var så ivrig i å lære. Det ville medføre overraskelser og merarbeid i timen. Var iveren og gleden over å lære så stor, skulle vi få andre ekstraoppgaver.

Det var godt for en nervøs pappa, en lærerpappa til alt overmål, å bli mottatt så trygt, så forberedt. Jeg vet hvor Ernas drømmelærer er jeg, nå.

KS - Ikke ta dette fra min unge! Ikke fra NOEN seksåringer. Ikke reduser de som skal være hans og alle de andres veiledere i tretten år til funksjonærer med fast kontortid. Ikke reduser læreryrket til det du velger når du ikke kom inn på det du egentlig ville.

Selvsagt streiker vi for egne arbeidvilkår, egen lønn og egne goder. Men det er fordi vi vet at den gode skole, har de gode lærene og de lærerne som er trygge, glade og dyktige er de gode lærerne.

Vil KS være den gode skoleeier så behold de gode lærerne. De som har tid til å forberede en skoledag, de som har tid til å bruke ekstra tid den ene dagen det trengs, de som kan ta seg en velfortjent kort dag, og nyte solen når alt har gått på skinner.

De som leverer glade og ivrige elever, og ikke leverer timer og minutter.