MESTERLIG: Reinhard Goebel er tilbake på banen, med uttrykkskraften i behold.
&nbsp;<span style="line-height: 1.6em; background-color: initial;">FOTO: CHRISTINA BLEIER</span>
MESTERLIG: Reinhard Goebel er tilbake på banen, med uttrykkskraften i behold.  FOTO: CHRISTINA BLEIERVis mer

I det kammermusikalske formatet finner vi mye fin oppførelsespraktisk orientert musikk, i tillegg til en enslig, vakker obo

Legenden Reinhard Goebel er tilbake. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Album: Det er allerede lenge siden Reinhard Goebel huserte i det oppførelsespraktiske miljøet med sitt Musica Antiqua Köln, berømt eller beryktet fordi ensemblet spilte så utrolig mye mer stramt og presist enn alle andre, som ennå holdt fast ved drømmerier i fotformsko og stearinlys.

Men Goebels krav til musikken og til seg selv var av et annet kaliber. Det resulterte i mer briljante innspillinger av Bach, Telemann, Hasse og Handel enn alle andres. Det var mange diskusjoner om slike klangidealer var de mest fruktbare, men resultatet var i hvert fall etableringen av idealet om et gjennomprofesjonelt spillenivå i miljøet.

Men satsingen hadde sine omkostninger. Goebel selv, som var spillende leder, spilte seg og sine skuldrer bokstavelig i senk. Han ble tvunget til å legge fela fra seg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn