STRÅLENDE START:  En utvidet Jon Eberson Group presterte en overbevisende turnéåpning i Oslo fredag kveld. Fra v. Eberson, Hedvig Mollestad Thomassen, Sigurd Hole, Hilde Marie Kjersem, Finn Sletten, Audun Sandvik og Frode Larsen. FOTO: TERJE MOSNES
STRÅLENDE START: En utvidet Jon Eberson Group presterte en overbevisende turnéåpning i Oslo fredag kveld. Fra v. Eberson, Hedvig Mollestad Thomassen, Sigurd Hole, Hilde Marie Kjersem, Finn Sletten, Audun Sandvik og Frode Larsen. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

I flytsonen før norgesturné

Turnéstart og plateslepp for Jon Eberson Group på Nasjonal jazzscene Victoria fredag kveld: Hørte vi lyden av en snøball som begynner å rulle?

Vi hørte iallfall låtene fra det nye albumet «The Coarse Sand & The Names We Wrote» (anmeldt i Dagbladet på nett og papir onsdag 19. oktober).

Og fikk med all ønskelig tydelighet bekreftet at dette er Jon Eberson Groups mest tilgjengelige musikk siden «Jive Talking»-perioden for 30 år siden.  

Bare Eberson er igjen fra den besetningen, men han har til gjengjeld komponert et knippe suverene country/singer-songwritermelodier, så enkle at de umiddelbart tar øret, så finurlige at de gir rom for fine arrangementer i dybden og mye spenstig gitarutfoldelse fra Eberson.

På konserten innebar det en Ebers både på forsterket akustisk gitar, countryplukkende eller spanskhoggende i beste Al Di Meola-stil, og på elektrisk gitar i beste Ebers-stil.

Gode minner
Og det var mer ved JEGs konsert som framkalte gode minner. Slik sanger Sidsel Endresen sto som en garantist for JEG´s tekstlige nivå på 80-tallet, står nå sanger Hilde Marie Kjersem der, med bittersøte og poetisk bildeskapende kjærlighetstekster som hun på konserten vokalformidlet aldeles praktfullt i stemningslandet mellom intens henvendelse og mørk melankoli.

Hun og Eberson utgjør en knallsterk skrivende kjerne i JEG, mens de i den utøvende har selskap av bassist/arrangør Sigurd Hole.

Han er en fin solist og viste det ved flere anledninger, men i gruppa er han først og fremst et drivende, harmonisk anker i god balanse mellom fjellstø «time» og de ørsmå, men viktige forskyvingene som gir rytmikken ekstra liv.  

«Assosierte»
Det er Eberson, Kjersem og Hole som utgjør JEG, men det som bokstavelig talt gjør gruppa til mer enn en trio og opphever trioformatets begrensninger, er «de assosierte medlemmene» Hedvig Mollestad Thomassen (gitarer) og Finn Sletten (trommer/perkusjon).

Begge stilte på Victoria, og nok en gang var gitarsamarbeidet Eberson-Thomassen i seg selv verdt et studium, både oppgavefordelingsmessig, kommunikasjonsmessig og klanglig.

Thomassens roller i Ebersons og Jarle Bernhofts grupper er, om enn i ulik grad, tilbaketrukne, men hun leverer utsøkt. Og det er bare å gå til hennes eget nye trioalbum, «Shoot!», for å konstatere at hun er i stand til å spille ringer rundt de fleste, også i front av musikken.

Strykere
Slettens rytmiske og klanglige rolle, slik han spilte den med sikkert avstemt styrke og stor lojalitet overfor låtene, ble også en vellykket uttrykksutvider.

SAMSTEMT:  Jon Eberson og Hedvig Mollestad Thomassen. FOTO: TERJE MOSNES
SAMSTEMT: Jon Eberson og Hedvig Mollestad Thomassen. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Nå er det disse fem, godt samkjørt og med to-tre potensielle hitlåter i repertoaret, som legger ut på en lang norgesturné. På Victoria ga cellist Audun Sandvik og fiolinist Frode Larsen fra KORK ytterligere gnist og klangprakt til musikken, mens den oppgaven ivaretas av strykere fra Bodø Sinfonietta i Bodø, Tromsø og Narvik. Strykere fra Kristiansand Symfoniorkester blir med på konserten i sørlandsbyen.

De øvrige konsertene går som rene kvintettkonserter, uten at det bør få noen til å avstå fra en kveld med et band som nå virkelig er i flytsonen.