INFOMØTE: Ansatte i Danmarks Radio på vei inn til et informasjonsmøte etter medieforliket i går. Foto: NTB Scanpix / Ritzau
INFOMØTE: Ansatte i Danmarks Radio på vei inn til et informasjonsmøte etter medieforliket i går. Foto: NTB Scanpix / RitzauVis mer

I går smalt det i danskenes NRK

Danskenes allmennkringkaster skal slankes kraftig. Sverige frykter smitteeffekt, og i Norge har NRK grunn til å skjelve litt i buksene.

Kommentar

Det har vært varslet lenge, men da nyheten kom i går slo den likevel ned som en bombe. Det politiske flertallet i Danmark har ønsket å kutte i budsjettene til danskenes allmennkringkaster, Danmarks Radio (DR), for å hindre at en relativt sett stadig sterkere statlig kringkaster utkonkurrerer kommersielle medier.

Sparepakken som kom, gjorde likevel inntrykk.

I Sverige er SVT redd for at svenske politikere skal bli inspirert av kuttene. Også her hjemme er det nok frykt for danske tilstander. Kritikken mot NRKs økonomiske særstilling i det norske mediemarkedet har vokst de siste årene.

Det er likevel ikke tilfeldig at det er i Danmark det først skjer. Men la oss først se på kuttene:

DR må kutte 20 prosent av utgiftene i løpet av de neste fem årene, og kringkasteren gjør dermed dype innhogg i programtilbudet. DR skal gå ned fra seks til tre tv-kanaler, og fra åtte til fem radiokanaler. De varsler også at de vil kutte kraftig i underholdning og sport. DR har fått signaler om å være en mer rendyrket Public Service-leverandør, og følger opp. De vil for eksempel verne nyhet og dokumentar.

Reaksjonene har vært kraftige. Særlig på grunn av noe som er tolket som uttrykk for at den borgerlige danske regjeringen, med støtte fra Dansk Folkeparti, har gått for langt – DR skal fra nå ikke lenger lage såkalte longreads. I medieforliket er det formulert klønete, at DR ikke skal publisere «lange og dyptgående artikler» på nett. Det er lett å tolke det som at den danske allemennkringkasteren ikke lenger skal lage grundige nyhetsartikler. Det har naturligvis skapt en del hoderisting, og spørsmål om ikke politikerne griper for langt inn i kanalens redaksjonelle frihet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hensikten er likevel ikke vanskelig å forstå. Hele poenget med forliket, er å gjøre det lettere for danske, kommersielle medier å hevde seg i konkurransen. En av de viktigste salgsargumentene for danske, og norske, nyhetsmedier på nett, er nettopp tilgangen på longreads. Noen har kanskje inntrykk av at nettavisenes pluss-produkter flommer over av samlivsartikler, men noe av det som selger aller best er de grundige, gjennomarbeidede nyhets- og featureartiklene. Hvorfor kjøpe disse og abonnementene som følger med, når man kan få de gratis hos DR?

Kunne de samme kuttene kommet her hjemme? De grunnleggende utfordringene i det norske markedet er de samme som i Danmark. Her i avisa har vi for ordens skyld påpekt en rekke ganger at den norske mediepolitikken ikke har hengt med i tida. Vårt mediemarked ville hatt godt av en sjokkbehandling som den de nå får i Danmark.

Men der NRK har vært gode på å mørne offentligheten og overbevise om nødvendigheten av sine seks milliarder i kringkastingsavgift, har DR gjort det lett for kritikerne.

DR har vært ridd av skandaler. Bokstavelig talt. Da de for noen år siden ansatte ny korrespondent i USA, satte vedkommende som forutsetning at DR skulle fly over konas hest. Det ønsket etterkom ledelsen. Byggingen av DRs nye hovedkvarter i København endte også med en eventyrlig kostnadssprekk - 1, 7 milliarder danske kroner. I tillegg har det kommet fram at kanalens nyhetdirektører på tre år har brukt nesten 600 000 liseskroner på å fly mellom Købehavn og hjemstedet Ry, like ved Aarhus. De oppsamlede bonuspoengene ble brukt til private reiser.

Dermed kunne det som begynte som kritikk fra internt i mediebransjen, slik vi også har sett her hjemme, i Danmark utvikle seg til noe mer. Politikerne kunne gå løs på medieforliket med visshet om at de ville ha både faglig legitimitet og backing – i tillegg til folkelig oppslutning.

Effektene av gårsdagens nyhet vil bli akkurat det medieforliket tar sikte på: en grunnleggende endring i markedsforholdene i dansk mediebransje. Dårlig nytt for de som elsker DRs longreads, gode nyheter for de som ønsker kommersielle medier som kan lage kvalitetsartikler for salg på nett.