I gråsonen

Ikea-katalogen Terning4 2010 KATALOG: Viva la Revolución! Det var mantraet da Ikea i går lanserte sin årlige katalog, med den sedvanlige seansen med kvasi-intellektualisert salgsfilosofi presentert gjennom en bisarr paneldebatt som blant annet inkluderte Idar Vollvik og Lene fra «Paradise Hotel». Omfavn det nye livet!

Det ble småpratet fra scenen om hva vi gjør, og hva vi kjøper, stilt overfor forandringer i livet, ny jobb, samboerskap. Påtvungne endringer som skilsmisser og ulykker ble knapt nevnt, selv om markedsføringshodene til Ikea neppe er uoppmerksomme på at stadig flere bryter opp fra et parforhold og trenger hjem til seg og sitt.

Eksklusivt uttrykk


Temaet «Nytt liv» synes, heldigvis, i liten grad i katalogen, som er en streit gjennomgang av Ikeas nye og gamle sortiment. Bak den overraskende rotete forsiden finnes bilder av sobre og smakfulle rom, holdt i sesongens for Ikea foretrukne farger, hvitt, sort og grått. Scenene bades i et kveldsaktig blått lys. Fremdeles har enkelheten en tydelig feminin klang, med diskrete blomstermønstre risset inn i lamper og kjøkkenbenker, men denne er mindre påtrengende enn fjorårets rosashow. Sammen med vektlegging av blanke overflater gir denne enkelheten katalogen et eksklusivt uttrykk.

Som alle vet, kan de fleste plasseres på den sosioøkonomiske skalaen etter hvor lite ræl vi har slengende, etter alt vi klarer å velge bort. Det er likevel verd å spørre om Ikea med dette markerer seg som trendsettere eller etterdiltere – katalogrommene deres blir mer og mer like de blendahvite toromsene i boligannonsene på Finn.

Nostalgi


Supermarkedsorienterte Ikea har en nesten pussig nostalgi overfor de svenske urfargene rødt, gult og blått, som også er med i år, om enn i mindre grad enn før. Det er vanskelig å lage fargesterke og mer maksimalistiske rom som i tillegg er elegante, også for Ikea, som heller ikke i år mestrer å presentere sin fargesterke side på en innbydende måte.

Kjøkken og stuer i knallblått, knallrødt og trehvitt, og med en sort skinnsofa slengt inn, er tunge og grumsete. Men fokuset på miljøeffektivitet og naturvern er tiltalende.

Avslappende


Likevel er det bare å fastslå at Ikea med årets linje makter å presentere enorme mengder ting uten at bildene virker overlessede. Stuene og soverommene deres virker kjølige, rolige og avslappende. Men husk – om du vil ha rommene dine til å se slik ut, trenger du ikke ny sofa like mye som du trenger 30 esker til å rydde unna alt det som ligger rundt i alminnelige bebodde hjem. Heldigvis er dette med esker og oppbevaring noe av det Ikea er aller best på.