I Hagens favør - uansett

- En ting er sikkert: Det er ikke pressen som har skylden for Hagens og Fremskrittspartiets framgang på alle meningsmålinger.Dette skriver Trygve Hegnar i Kapital denne uka. Mon det?

Riktignok er nesten alle aviser og svært mange journalister negative til Fremskrittspartiet, men kanskje har han bare hatt fordel av det.

  • Nettopp dette spørsmålet ble reist da Carl I. Hagen torsdag kveld besøkte Oslo Redaktørforening. Hensikten var å kaste lys over medias rolle i Fremskrittspartiets eventyrlige gallupsprang. Med et selvironisk smil vedgikk da også Carl I. Hagen at rollen som forfulgt uskyldighet i pressen kunne være riktig nyttig. Andre ganger var forfølgelse i media ikke så gunstig.
  • Ingen norsk politiker har et så dramatisk forhold til pressen som Hagen. Han har vært mobbet, hundset og «avslørt» gang på gang, men med hvilken virkning? I går fikk partiet hans over 40 pst. oppslutning på en meningsmåling i Vestfold.

Kanskje spiller det som skrives og sies om Hagen ikke så stor rolle, det er journalistikken, nyhetsbildet og medias holdninger som faller på plass i hans favør.

  • Et utfordrende spørsmål er om den moderne journalistiske tankemåte fremmer en politikk som Fremskrittspartiets. Konfliktorientert, personrettet, maktkritisk og med enkle, tydelige spørsmål. Slik blir det fokus på sykehuskøer, på enkeltmenneskers vanskjebne og offentlig uformuenhet. Dette er grønne gressganger for politiske stemningsbølger, og Carl I. kan høste inn.
  • Eliteholdningene i media er en annen fruktbar mark. I flere år lot pressen være å fokusere på problemer og skyggesider ved innvandrere og innvandring. Alt ut ifra en velment tanke om å ikke bidra til rasistiske holdninger. Dette ga Hagen og Fremskrittspartiet et stort folkelig spillerom for sine synspunkter.
  • Medieprofessor Jostein Gripsrud hevder at framveksten av kommersiell radio og TV har vært med på å berede grunnen for Fremskrittspartiet. Vi har vent oss til reklame, til shopping som fritidsaktivitet, til søkkrike helter og individuelle løsninger på det meste. Alt i Hagens favør.
  • Det er for enkelt å se Fremskrittspartiets framgang som et medieprodukt. Over hele verden blåser den politiske vinden som vi nå merker sterkt i Norge. Men i alle analyser av hva som skjer og hvorfor - media er en del av brikkene.