Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

I Hitlers helvete

Fascinerende å bevitne Hitlers siste anfall av storhetsvanvidd og nederlag.

Les alle filmanmeldelsene

FILM: Er Hitler-skikkelsen i den tyske filmen «Der Untergang» blitt for menneskelig, slik innvendingene i Tyskland mot Oliver Hirschbiegels film har antydet?

Ondskapsikon

Debatten i hjemlandet har handlet om det eventuelt betenkelige i å dra Hitler ned fra monstertronen, der han er opphøyd til et ondskapsikon som er så abstrakt at moderne tyskere slipper å identifisere seg med ham.

En film i tradisjonelt, realistisk filmspråk må nødvendigvis framstille ham med flere dimensjoner, og kunne man derfor risikere at noen ville «forstå» Hitler så godt at de kunne føle snev av sympati for despoten?

Psykopat

Bruno Ganz\' Hitler er riktignok et menneske, men han framstilles som en person med sterke psykopatiske trekk, blindet av storhetsvanvidd og hinsides enhver realitetssans.

Over fire millioner tyskere skal hittil ha sett «Der Untergang», og debatten har gått heftig i aviser som Die Zeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung, osv.

Nå har filmen også fått en Oscar-nominasjon som beste fremmedspråklige film, og et av spørsmålene som også reises, er om filmen gir en forenklet Hollywood-versjon av forrige århundres største traume. Det dreier seg tross alt om et produkt i et tradisjonelt underholdningsmarked, fortalt med filmspråkets tradisjonelle krav til dramaturgi, spenning og innlevelse. Kort sagt: Er det galt å lage film om Hitler?

«Der Untergang» inviterer oss til å være flue på veggen i Førerens bunker i Berlin de ti siste dagene før Hitler og Eva Braun begikk selvmord den 30. april 1945.

Bayern-dialekt

Hirschbiegel har brukt flere kilder til filmversjonen; historikeren Joachim Fests bok «I Hitlers bunker. Det tredje rikets siste dager» er vesentlig, men også intervjuet med Hitlers sekretær Traudl Junge i dokumentaren «I dødvinkelen» er sentralt.

Traudl Junge (spilt av Alexandra Maria Lara) er øyenvitnet som blir introdusert i et av filmens få tilbakeblikk, der hun får sekretærjobben i 1942 i konkurranse med flere andre fordi Hitler blir sjarmert av hennes Bayern-dialekt.

Bak fire meter tykke betongvegger, under det gamle rikskanselliet i Berlin, utspiller dramaet seg. Det er åpenbart for de fleste at enden er nær, idet Den røde armé har innledet en storoffensiv som innebar at 2,5 millioner soldater, 6250 tanks, 41 600 kanoner og 7500 fly skulle knuse de siste restene av Hitlers imperium.

Eva Braun danser, staben drikker, og Hitler selv er manisk i sine planer om en motoffensiv; han nekter å se at han er slått.

Syk og gal

Innimellom babler han om å inngå forlik med amerikanernes general Eisenhower, i neste øyeblikk erklærer han at den tyske sivilbefolkningen har fortjent å dø fordi den ikke var sterk nok til å leve opp til hans visjon om herrefolket. Han er en skjelvende, syk og gal person som like fullt har kontroll over sine medarbeideres hjerter og hjerner i Førerbunkeren. Bruno Ganz gjør en formidabel innsats i framstillingen av den gale mannens fascinasjonskraft.

Gåtefullt

Ekteparet Magda og Joseph Goebbels (Corinna Harfouch og Ulrich Matthes) er så overbevist om at deres seks barn aldri bør vokse opp i en verden uten nasjonalsosialisme at Magda begår «barmhjertighetsdrap» på ungene. Scenen der hun først bedøver og så forgifter dem, er hjerteskjærende; like sjokkerende oppleves det at hun setter seg til kortbordet etterpå.

Kroppene til Hitler og Eva Braun (Juliane Köhler) blir brent umiddelbart etter selvmordet, fordi Hitler ikke ville ende i fiendens hender som et slags forskningsobjekt eller museumsgjenstand.

Det er han i og for seg blitt. Om Hirschbiegels film har brutt det tyske tabuet om å «menneskeliggjøre» Hitler, forblir han likevel en gåte i «Der Untergang». Ikke minst forblir hans evne til å forblinde et helt folk en gåte.

Det er like fullt en viktig filmopplevelse å bevitne de siste skrittene mot undergangen.

ØYENVITNET: Alexandra Maria Lara som Hitlers sekretær, Traudl Junge.