I Kristiansand forteller en forhandler at hver tredje han selger er en el-sykkel

Hvorfor har vi ikke ringveier for sykler?

Vil gi sykkel fortrinn: Sykkeltrafikk må gis fortrinn i bymiljøer for å øke fremkommeligheten, skriver Dag Vige. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Vil gi sykkel fortrinn: Sykkeltrafikk må gis fortrinn i bymiljøer for å øke fremkommeligheten, skriver Dag Vige. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Sykkel er for folk flest. Du trenger ikke sertifikat. Det er billig, det er miljøvennlig, det fremmer god helse og det gir stor individuell frihet.

De siste par årene i Bangladesh er det blitt en trend å montere en liten elmotor på sykkeldrosjene, rickshaw kaller de den. Det gjør livet enklere for mange fattige unge menn som strever til sitt livsopphold. I Kristiansand forteller en forhandler at hver tredje sykkel han nå selger er en el-sykkel. At en nå kan få hjelp av en elmotor på veien, er viktig for å øke antallet syklister. Spesielt er det praktisk i områder med mye kupert terreng. Flere vil oppleve sykkelen som et effektivt og praktisk transportmiddel i hverdagen.

For å fortsatt holde oss til Kristiansand, så foregår ti prosent av alle reiser i kommunen med sykkel. Byen har høyest andel sykkelreiser blant de større byene i Norge. Det er bra. Men sammenlikner vi oss med Odense med en andel på 20 prosent sykkelreiser, eller Münster med hele 36 prosent, så er det en lang vei å gå. Grunnen til høy sykkelandel i disse byene er at en har hatt en langsiktig strategi for å tilrettelegge for bruk av sykkel: merking, skilting og måten sykkeltraseene tydeliggjør sykkelens plass i trafikkbildet. En har gjennomført kampanjer. En har hatt aksjoner rettet mot barn og unge. En har anlagt sykkelparkeringsanlegg i tilknytning til kollektivknutepunkter, gjerne innendørs, der en må bruke nøkkelkort for å komme inn. I Münster er det vanlig å bruke kollektivtransport, tog eller buss inn til byen. Så har folk sin egen bysykkel i kommunens store sykkelparkeringskjeller (3600 plasser), og bruker sykkelen til jobben, til handleturen, for å komme seg til kinoen eller hva det måtte være.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.