I mål etter tre år

For regissør Erik Poppe har arbeidet med «Hawaii, Oslo» vært en beintøff prosess som har vart i over tre år. I går kunne han endelig feire at filmen er ferdig.

HAUGESUND (Dagbladet): -  Alle karakterene i filmen er meg. Det at jeg identifiserer meg så sterkt med dem gjør at deres handlinger blir veldig ekte, de reagerer på det som skjer med dem slik jeg selv ville reagert, sier Poppe.

-  Og så du som virker så rolig og samlet utenpå. Det er fascinerende at du har alle disse følelsene i deg. Men sånn er det med de fleste mennesker. Alle har drømmer, selv om ikke alle blir realisert, sier manusforfatter Harald Rosenløw Eeg.

-  Filmen speiler også drømmen som tema, sier Poppe.

Han karakteriserer «Hawaii, Oslo» som en kjærlighetsfilm uten en eneste bad guy.

-  Dette er en film med utelukkende gode mennesker, folk som gjør sitt beste og som vil bli likt, respektert og elsket. Her er ingen antagonister, det er en historie gjennomsyret av kjærlighet, sier Poppe.

Forelsket

Vinteren 2001 tok Erik Poppe kontakt med Harald Rosenløw Eeg og presenterte ham for sin filmidé.

-  Jeg hadde lest noen av bøkene hans og likte fyren så godt at jeg hadde veldig lyst på et samarbeid. Vi satte oss ned og begynte å snakke om historien, og dermed var vi forelsket, sier Poppe.

-  Poppes konsept var en historie som beit seg sjøl i halen, som slutter med begynnelsen, og det tente jeg på med en gang. Vi har jobbet enormt mye med manus og har laget mange flere historier enn de som er med i filmen, de som er blitt igjen er alle våre babyer. På et tidspunkt fikk jeg faktisk beskjed fra pc-en min om at harddisken var full! sier Rosenløw Eeg.

Både han og Poppe har lagt mye av sjela si i arbeidet med filmen.

-  Jeg har vært helt nede i knestående i mitt eget liv i løpet av denne perioden, og underveis med filmarbeidet har jeg gått fra å være langt under kjellergulvet til oppe på den høyeste topp, sier Poppe.

Barn i nød

Flere hendelser i filmen er basert på ting han selv har opplevd, blant annet historien om paret (Stig Henrik Hoff og Silje Torp Færavaag) som får et barn med hjertefeil. Den stammer fra tida da Poppe jobbet som pressefotograf og dekket saken om hjertesyke «Lasse liten», Lasse Fagereng i 1987.

-  Under researcharbeidet i forkant av «Schpaa» var jeg med politiet rundt om natta, og møtte mange barn i nød. I begge filmene fins det unger som trenger kjærlighet og omsorg. Men mens jeg i «Schpaa» var mer opptatt av stil og form, har jeg denne gangen vært mer instruktør enn regissør. Vi forsøkte å ikke la oss forstyrre av teknikk og utstyr og gi skuespillerne spillerom, sier Poppe.

Savoy har laget låten «Whalebone» til filmen, og i går fikk Poppe og resten av «Hawaii, Oslo»-gjengen se musikkvideoen for første gang. «Whalebone» fins på albumet «Savoy», som slippes mandag.

TRILOGI: «Hawaii, Oslo» er andre film i Erik Poppes oslotrilogi. - Men dette er ikke portretter av Oslo, jeg bruker storbyen som ramme for historier. Den neste filmen har arbeidstittel «Oslo 3», forteller han. Harald Rosenløw Eeg (t.v.) har skrevet manus.
HJERTEFEIL: Silje Torp Færavaag og Stig Henrik Hoff spiller paret som får et barn med hjertefeil i «Hawaii, Oslo».