KLANGMAGIKER: Helmut Lachenmann blander klangfarger som ingen andre.  Foto: Klaus Rudolph/FiB
KLANGMAGIKER: Helmut Lachenmann blander klangfarger som ingen andre. Foto: Klaus Rudolph/FiBVis mer

I musikkens grenseland

Hvor langt kan man strekke seg bort fra musikkens velmodulerte klangpalett, og fortsatt fascinere?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Helmut Lachenmann, Luigi Nonos eneste elev, kan stå som avantgardisten som ble autoritet og klassiker på sine eldre dager. Ikke fordi han modererte seg, eller dannet skole på noe vis. Men fordi musikaliteten i hans uvante lydspekter usvikelig setter seg gjennom i en framføring — takket være musikere som vet både å lytte seg inn på den og så frambringe den.

Uttrykksregistret inkluderer alle de måtene det går an å lage lyd på instrumenter, bortsett fra de vanlige, velmodulerte. Det skrapes og gnikkes og bankes og pustes og mye, mye mer.

Velg en tag for type anmeldelse! En av disse:

Oppvisning

Tirsdag kveld på Festspillenes nye arena, den heller nedslitte Bergen Kjøtt, ble en oppvisning av denne særegne musikaliteten i Lachenmanns univers. Og det ble den ikke minst takket være musikerne i Oslo Sinfonietta, under ledelse av Christian Eggen. Christian Eggen må nevnes særskilt, i kraft av hans suverene mestring av de kompliserte partiturene til de to ensembleverkene som sto på programmet, «Mouvement (— vor der Erstarrung)» og «...zwei Gefühle...», der Lachenmann selv var resitatør.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn