I natt slutter «Lost»

Og i morgen slår «24» følge. Hva skal vi finne på nå?

||| La det ikke være noen tvil: At en så sær serie som «Lost» har maktet å holde seg i live på amerikansk mainstreamfjernsyn gjennom seks sesonger med tidsreiser, isbjørner, røykmonstre og generell «hæææææ?»-stemning er intet mindre enn imponerende. Det fortjener en feiring. Ballonger! Kake!

Men bløtkaka har bismak. Natt til mandag vil nemlig vår generasjons «Twin Peaks» møte sin definitive ende på amerikanske fjernsynsskjermer. Når rulletekstene dukker opp etter to og en halv times finale vil det store spørsmålet om hva som egentlig foregikk på den mystiske øya kanskje ha fått et tilfredsstillende svar.

Forhåpentligvis vil Kate også ha klart å velge mellom Jack og Sawyer. Et gapende tomrom i TV-vanene til millioner av seere vil uansett
følge umiddelbart etter.

Vemodet vedvarer. Dagen etter at «Lost» legger inn årene, tar også «24» kvelden etter åtte sesonger. Det er kanskje ikke like mange tårevåte øyne i den anledning, men hør nå:

Selv om «Lost» er den soleklart sterkeste serien, er det likevel Bauer som har vært TV-verdenens mest ikoniske protagonist det siste tiåret. Om Jack Shephard og resten av gjengen på øya har vært vår generasjons «Twin Peaks», har Jack Bauer vært vår tids Angus MacGyver.

Man kan bare ikke kødde med ham. Terrorister har dattera hans, han har presidenten på tråden og en konspirasjon under støvelen, så han snerrer «Tell me what I need to know, damnit!» I hver episode!

Faktisk sa Bauer «Damnit!» så mange ganger at en drikkelek oppsto, med en shot per «Damnit!» Da Kiefer Sutherland fikk nyss om dette, begynte han i stedet å si «Damnit, damnit, damnit!» Hvilken mann! Så får det heller være at han valgte tortur fremfor naturfag og MacGyver-pasifisme når et problem skulle løses.

- Dette har vært mitt livs rolle, uttalte Sutherland da det ble kjent at serien skulle legges ned. Det er da også vanskelig å se ham for seg i andre roller etter dette, men forhåpentligvis kan hovedrollen i den neste Lars Von Trier-filmen bli en frisk start.

Men, hva skal skje med Mary Lynn Rajskub, hun som spiller alles favorittnørd Chloe O'Brian så bra at «24»-skaperne aldri har turt å kverke henne? Satser hun mer på humorkarrieren (hun er en rå standuper og har i tilleg hatt flere gjesteopptredener i «Human Giant» og «Flight Of The Conchords») eller får Chloe en egen spinoff-serie?

Og hva med Jorge Garcia, bedre kjent som omfangsrike Hurley i «Lost»? Det er bare alt for lett å se ham for seg i en halvveis situasjonkomedie a la «Two and a Half Men» eller noe lignende. Kjipe boller.

Det første prosjektet hans etter dette blir uansett indiekomedien «When We Were Pirates», en fortelling om en gjeng barndomskompiser som ser litt for søtsuppete ut på papiret.

Da er det mer fres over kollega Terry «John Locke» O'Quinn, som håper å kunne fortsette sparringen med Michael «Benjamin Linus» Emerson i en ny serie han selv har utviklet. Om O'Quinn får det som han vil og noen (fortrinnsvis AMC, HBO eller Showtime) kjøper ideen skal de to spille to leiemordere bosatt i forstedene.

Det store spørsmålet fans av «Lost» og «24» må stille seg nå er det samme som serienes skuespillere: Hva gjør vi nå? Ser «Flash Forward» og «CSI: Miami»? Frels oss! «V»? Gøy men litt for campy for «Lost»-folket. «The Pacific»? Nok action, men alt for seriøst for «24»-folket (og uansett snart over).

Finnes det i det hele tatt alternativer som kan fylle tomrommet? Kanskje ikke. Kanskje må det gå ti år før noe lignende igjen dukker opp, og kanskje er det like godt.

Kanskje må det bare holde hardt å speide inn i flatskjermen og kose seg med de ørten andre unike seriene som fortsatt ruller og går.