«Carmen» i Kristiansund: Désirée Baraula som Carmen og Henrik Engelsviken som Don José i Bizets-operaen «Carmen». Foto: Per Kristian Leikanger / Operaen i Kristiansund
«Carmen» i Kristiansund: Désirée Baraula som Carmen og Henrik Engelsviken som Don José i Bizets-operaen «Carmen». Foto: Per Kristian Leikanger / Operaen i KristiansundVis mer

KOMMENTAR KLASSISK:

I Norge lages det opera på bondegårder, i låver, på festninger og i steinbrudd

Kristiansund inviterer til nye Operafestuker.

Kommentar

Da Luciano Pavarotti, Jose Carreras og Placido Domingo gav sin legendariske konsert under Fotball-VM i Italia i 1990, gikk publikum fullstendig bananas. «De Tre Tenorer» med Zubin Mehta som dirigent tok verden med storm, tilhørere i alle aldre gråt og jublet om hverandre da kjente arier ble avsunget på den svære utendørsscenen. Et stort TV-publikum over hele verden fikk oppleve klassisk action vi knapt har sett maken til. Plateutgivelsen etterpå slo alle salgsrekorder, til og med innbarkede rockere ble beveget av «Nessun Dorma» fra Puccinis «Turandot». Hva er det med opera som fremkaller slike sterke følelser?

Kristiansund i Møre og Romsdal ble grunnlagt i 1742 og har knapt 25000 innbyggere. Her er det operatradisjoner helt tilbake til tidlig på 1800-tallet. Byen ligger ved kystleden, og skipsfart og handel skapte tett kontakt med utlandet. Særlig viktig var Spania, som i mange år sendte skip nordover for å kjøpe tørrfisk. Nye kulturelle impulser fulgte med handelen, ikke fra hovedstaden eller det norske maktapparatet, men direkte påvirkning og inspirasjon fra en stor verden utenfor.

På 1890-tallet satte ildsjeler i Kristiansund opp helaftens operetter av Jacques Offenbach, og lokale medvirkende i alle ledd var avgjørende for resultatet. I 1914 ble «Festiviteten» innviet, byens legendariske operahus er ikke så stort, men fullt av sjarm og historikk. I 1932 fikk Kristiansund sin egen folkeopera, lenge før Den Norske Opera & Ballett så dagens lys. Under krigen ble byen bombet sønder og sammen, men under gjenreisningen kom nye ambisjoner til. Den rikholdige operatradisjonen skulle formidles på en ny måte til et langt større publikum også utenfor byens grenser.

«Operafestukene i Kristiansund» som ble lansert i 1971 er blitt et begrep. Det viser seg at relativt små samfunn klarer å sette opp svære operaforestillinger, og folk bryr seg. Årets to hovedoppsetninger er hentet fra øverste hylle: «Carmen» av Georges Bizet (regi Ronald Rørvik, dirigent Torodd Wigum) samt den legendariske musikalen «Kiss Me Kate» av Cole Porter. Her er Arne Fagerholt regissør og Kjell Seim dirigent. Folk i Kristiansund er definitivt hektet på opera.

Litt lenger sør på vestlandskysten utspiller det seg et annet opera-eventyr av nyere dato. For en del år siden kom et spennende ektepar til Nordfjordeid. En driftig og klok Ålesund-dame og en amerikansk sanger og dirigent. Kari Standal og Michel Pavelich har sammen med lokale krefter skapt fenomenet «Opera Nordfjord». Et eget operahus med sal, balkong og orkestergrav er også realisert. Neste oppsetning er Puccinis «La Boheme». Nordfjordeid er definitivt inspirert av Kristiansund.

Opera er mye mer enn selve forestillingen alene. En intens prosess forener mange kunstformer - tekst, drama, scenografi, kostymer, dans og musikk – og alt dette settes sammen i et helhetlig konsept. De medvirkende må forholde seg til hverandre, og det kan bli store suksesser eller katastrofer. Det er fascinerende at steder som Kristiansund og Nordfjordeid kan mestre slike kunstneriske oppgaver like bra som hovedsteder og institusjoner med langt større ressurser.

Opera er fiksjon, men når sceneteppet går opp, blir vi alle revet med. Snille og slemme mennesker boltrer seg på scenen i et drama med romantikk og svik. Når det er selve livet som brettes ut for tilskuerne, blir ingen uberørt.

Det er operavirksomhet forbløffende mange steder i Norge. I tillegg til de store byene, lages det opera på bondegårder, i låver, på festninger og i steinbrudd. I myrer, marker, på fjellet og ved sjøen. Jeg tror nordmenn lengter etter autentiske opplevelser og møtesteder. Opera går aldri av moten.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.