HYLLEHYLLEST: Platesamlingen til radiolegenden John Peel, her fotografert i 1991, er et kulturhistorisk monument. Nå legges den ut på nett. Foto: Alastair Indge/Photoshot/Getty Images
HYLLEHYLLEST: Platesamlingen til radiolegenden John Peel, her fotografert i 1991, er et kulturhistorisk monument. Nå legges den ut på nett. Foto: Alastair Indge/Photoshot/Getty ImagesVis mer

I platehyllene til en legende

John Peel var en av pop- og rockhistoriens viktigste musikkformidlere. Nå kan du bla i platesamlingen hans.

En platesamling kan si atskillig om et menneske. Ikke minst når mennesket det er snakk om var en av vår tids viktigste musikkformidlere, og samlingen består av mer enn 70.000 plater. Den tilhørte DJen, programlederen og produsenten John Peel, en av pop- og rockhistoriens mest utholdende og innflytelsesrike ambassadør for ny og grensesprengende musikk.

PEEL JOBBET i BBCs radio 1 fra 1967 til han døde av et hjerteinfarkt i 2004, etter nesten 40 år som undergrunnens, avantgardens og kvalitetsmusikkens kompromissløse talsmann.

Han introduserte britene for prog og psykdelia, var blant de første til å spille dub, punk og new wave, og bragte sjangre som hardcore, hip hop, house, qawaali, soukous, ambient electronica, death metal og grindcore til et bredere publikum.

FRA PERIFERIEN: Kulthelten Mike Absaloms «Save The Last Gherkin For Me» titter ut av John Peels platehylle. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts
FRA PERIFERIEN: Kulthelten Mike Absaloms «Save The Last Gherkin For Me» titter ut av John Peels platehylle. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts Vis mer

Lista over vesentlige artister og band som kom til overflaten gjennom konsertopptak i en av hans legendariske sessions fra BBC-studioet i Maida Vale, er lang som et vondt år.

PEEL KUNNE IKKE tenkt seg et annet liv. «Du får gratis plater, du får betalt for å spille dem på radio ...  for meg er det nesten det perfekte liv», oppsummerte han da han mottok sin OBE, den britiske imperieordenen, i 1998.

Hjemme hadde Peel 26.000 LPer, 40.000 singler og mange tusen cder. Ting han ikke brydde seg om, fikk ikke plass. Men hva sto i hyllene hos legenden?

Artikkelen fortsetter under annonsen

HJEMME HOS: Et bilde av John Peels hjemmestudio danner utgangspunkt for navigasjonen til musikk, lyd, bilder og platesamling. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts
HJEMME HOS: Et bilde av John Peels hjemmestudio danner utgangspunkt for navigasjonen til musikk, lyd, bilder og platesamling. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts Vis mer

DET FÅR VI VITE når en verdens viktigste og mest eklektiske samlinger gjøres tilgjengelig via nettet, gjennom et prosjekt ledet av Peels enke, Sheila Ravencroft.

 The John Peel Centre for Creative Arts gir almenheten tilgang til et virtuelt Peel-studio der man kan se videoer og bilder, og høre opptak fra radioprogrammer og legendariske liveinnspillinger.

Ambisjonen er også at hele platesamlingen skal tilgjengeliggjøres, men i første omgang er det snakk om de første hundre LP-platene under hver bokstav i alfabetet.

VINYLFYR: John Peel foretrakk alltid vinyl framfor cd. Foto: John Peel Centre for Creative Arts
VINYLFYR: John Peel foretrakk alltid vinyl framfor cd. Foto: John Peel Centre for Creative Arts Vis mer

DET ER vel å merke snakk om en visuell presentasjon. Foreløpig er det ikke snakk om å digitalisere platene, slik at man faktisk kan lytte til Peels egne vinylpressinger. Derimot lenkes det til Spotify eller Soundcloud der det er mulig, og ellers til musikkdatabasen og bruktbutikken Discogs.

Peels møysommelig nedskrevne kartotekkort, som han selv i PC-alderen tastet inn på sin Olivetti reiseskrivemaskin, er avfotografert. Det samme er plateryggene og omslagene på begge sider, samt innercover, slik at man kan se Peels nummerlapper og nedtegninger av spilletid for hver låt, samt hans stjernesystem som markerer favorittlåtene. Slik skjønner man også at dette var et arbeidsverktøy, snarere enn en samling i tradisjonell forstand.

Rekorden skal vistnok innehas av «Teenage Kicks» med The Undertones, med totalt 28 stjerner.

PÅ JOBB: Peel snurrer plater hos BBC, tidlig 1970-tall. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts
PÅ JOBB: Peel snurrer plater hos BBC, tidlig 1970-tall. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts Vis mer

DET FINNES ulike skoler innen sortering av platesamlinger. Peel brukte en blanding av flere. Singler og cder var sortert alfabetisk, mens album var sortert i nummerrekkefølge, støttet av kartotekkortene som var sortert alfabetisk. Skulle man finne en plate, måtte man derfor først åpne arkivskapet og finne det riktige kortet, for deretter å finne platen etter nummeret som var skrevet på kortet.

For å gjøre bruken av nettløsningen enklere har man valgt en rent alfabetisk sortering, med band, artister og komponister plassert på etternavn, slik at Johann Sebastian Bach, Joan Bach og Bachdenkel blir hyllenaboer. Under artist- og bandnavn med flere plater er det sortert kronologisk. Bach må forøvrig ha hatt en høy stjerne hos vår mann. Med åtte album inne er barokkens største komponist representert med flest utgivelser i det lille som er presentert av samlingen så langt.

Det kan muligens endre seg når når de første 100 under bokstaven F gjøres tilgjengelig 5. juni. Da er det grunn til å vente en viss overhyppighet av utgivelser fra Peels favorittband, The Fall.

PEEL SESSIONS: John Peel sto bak utallige liveinnspillinger med vår tids viktigste artister, og bidro til gjennombrudd for mange av dem. Her med PJ Harvey. Foto: BBC
PEEL SESSIONS: John Peel sto bak utallige liveinnspillinger med vår tids viktigste artister, og bidro til gjennombrudd for mange av dem. Her med PJ Harvey. Foto: BBC Vis mer

SÅ LANGT er det bare de første hundre på bokstavene A og B som er åpnet. A begynner med det amerikanske new wave-bandet The As, og slutter med Adam & The Ants. I dette spennet finner man et hint om Peels fordomsfrihet og brede smak. a-has «Scoundrel Days» har fått plass, og ABBA er inne med «Voulez-Vous».

Men utvalget er først og fremst et vitnesbyrd om Peels nærmest patologiske dragning mot populærmusikkens periferi. A.A.A.K.? A.B. Draconis? Absolute Elsewhere? Abstuzende Brieftauben? Peel hadde dem, og spilte dem på radio. Tre album med Mike Absalom, ett med Abba.

Men Peel var ikke allergisk mot det mer tilgjengelige. Ved siden av tre LPer med Bad Brains, står fem med Bad Company. Fire plater med B-52s og fem med Bachman Turner Overdrive vitner også om at Peel ikke sluttet å like band når de nådde massene, mens de fire med Joan Baez viser hans mykere side.

A-HA: «Scoundrel Days» fikk plass i John Peels private platesamling. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts
A-HA: «Scoundrel Days» fikk plass i John Peels private platesamling. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts Vis mer

FRA ET brukervennlighetsaspekt er den virtuelle samlingen like tidkrevende å bla i som en fysisk vinylsamling. Det har sin sjarm, men en indeksert og søkbar database hadde vært et nyttig og verdifullt tillegg, ikke minst for mer seriøse Peel-forskere.

Noen har allerede foreslått at noe liknende bør gjøres med platesamlingen til vår egen Harald Are Lund. En sympatisk tanke, men kanskje noe prematur. NRKs og kanskje landets mest kunnskaprike musikkformidler er i full vigør, og kan nytes på NRK P2 torsdager kl 12.30 -- 13.30, med reprise fredag 21.03 - 22.00, og i NRK P3 mandager kl. 21.03 - 23.00.

PLATER OVER ALT: I følge John Peels enke var badet og kjøkkenet de eneste rommene i huset som ikke var fulle av plater. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts
PLATER OVER ALT: I følge John Peels enke var badet og kjøkkenet de eneste rommene i huset som ikke var fulle av plater. Foto: The John Peel Centre for Creative Arts Vis mer