BERLIN-PRIS:  Eskil Vogts regidebut "Blind" blir belønnet med Europa Cinemas Labels pris. Det er imponerende. Sjelden har en norsk film vekket så mye begeistring. Foto: Kimm Saatvedt
BERLIN-PRIS: Eskil Vogts regidebut "Blind" blir belønnet med Europa Cinemas Labels pris. Det er imponerende. Sjelden har en norsk film vekket så mye begeistring. Foto: Kimm SaatvedtVis mer

I skyggen av OL i Sotsji

Norsk film har hatt et historisk godt år under Berlinalen. Synd vår kulturminister har vært opptatt med å tvitre OL-gratulasjoner.

Kommentar

Berlinalen, filmfestivalen som hvert år makter å sette en storby som Berlin på hodet, er over for i år. Med over 300000 solgte kinobilletter, 4200 journalister og 16000 bransjebesøkende fra over 120 land kan den kalle seg en av verdens viktigste filmfestivaler. Å vinne gullbjørnen er noe av det største en regissør kan oppleve.

I år hadde en norsk regissør, Hans Petter Moland, mulighet til det. Blant 6000 vurderte filmer ble hans «Kraftidioten» valgt ut til hovedkonkurransen som en av tjue. Som Stellan Skarsgård, hovedrolleinnehaveren i filmen, sa: «Å bli valgt ut til hovedprogrammet på Berlinalen er like vanskelig som for Saudi-Arabia å få medalje i OL på ski.»

Det ser det ikke ut til at vår kulturminister er klar over. Widvey har ikke nevnt den norske deltakelsen med et ord på Twitter, selv om hun har har skrevet seksten tweets siden den startet.

Søndag 9. februar: Eskil Vogts «Blind» har europapremiere under Berlinalen og regissør, skuespillere og en stor del av filmcrewet har tatt turen for å feire den velfortjente internasjonale suksessen. Widvey har en aktiv dag på Twitter, tre idrettsmenn blir gratulert i hver sin tweet for bronsemedaljene og hun husker i tillegg på å gratulere Eikanger-Bjørsvik med gullet i NM i brass.

Mandag 10. februar: «Kraftidioten» har verdenspremiere i et fullstappet Berlinale Palast (salen tar 1600), den hylles i viktige magasiner som Hollywood Reporter og Variety, er solgt til snart 40 land og en amerikansk remake virker svært sannsynlig. Filmen fanger norske fjellandskap i all sin prakt og gir norske skisteder uvurderlig eksponering. Ingen nordmenn vant medalje i Sotsji denne dagen, Widvey har tatt seg twitter-fri.

Onsdag 12. februar: Margreth Olin er til stede på verdenspremieren av «Cathedrals of Culture». Seks regissører, blant dem Wim Wenders og Robert Redford, har laget 3D-filmer om kulturbygg. Olin har filmet den norske operaen mesterlig, en kulturbegivenhet ganger to, med andre ord, og norgesreklame i tillegg. Thorhild Widvey: Gratulerer med bronse i kombinert til Magnus Krog! Flott sveis hadde han også.
Vi kan altså slutte at Widwey har en prestasjonsorientert twitterkonto og fokuserer på priser og medaljer.

Fredag 14. februar får «Blind» nettopp dette, den får Europa Cinemas Labels pris. Prisen vil gi den bedre distribusjon og promotering og lenger liv på kino. Eskil Vogts regidebut er en imponerende bragd, sjelden har en norsk film vekket så mye internasjonal begeistring. Widweys twitterkonto er taus, (som hun også var da filmen vant prisen for beste manus under Sundance) de norske skilagene har dårlig glid, Erna Solberg spøker om innføre en egen budsjettpost for smøreteknikk.

Aldri har Norge hatt et bedre år på Berlinalen, aldri har norsk kulturliv vært mer overlatt til seg selv. Vi har en engasjert sport- og frivillighetsminister i Norge, det levner Thorhild Widveys twitterkonto liten tvil om, men har vi egentlig en kulturminister?