- MER KREATIVE I TYSKLAND: Christer Falck har lang fartstid i norsk musikkbransje. - Selv om markedet i Tyskland ligger langt bak Norge når det kommer til strømming av musikk, så er de flinkere til å skaffe egen støtte til prosjekter, mener han. Foto: Lars EIvind Bones / Dagbladet
- MER KREATIVE I TYSKLAND: Christer Falck har lang fartstid i norsk musikkbransje. - Selv om markedet i Tyskland ligger langt bak Norge når det kommer til strømming av musikk, så er de flinkere til å skaffe egen støtte til prosjekter, mener han. Foto: Lars EIvind Bones / DagbladetVis mer

- I Tyskland er de mer tradisjonelle, de liker tung, hvit, kald og arisk musikk

Musikkmarkedet i Tyskland står i sterk kontrast til det norske. Over 69 prosent av det totale salget består av fysiske format som CD og vinyl.

(Dagbladet): - I Tyskland er de oppegående på mye, men samtidig mer tradisjonelle. De gjør ting slik det alltid har blitt gjort, og har for eksempel store miljø innen tekno og metall, sier den erfarne platebransjemannen Christer Falck til Dagbladet, og benytter sjansen til å fleipe litt:

- Du kan si at de liker tung, hvit, kald og arisk musikk.

Tyskland er nå det største markedet for innspilt musikk i Europa, faktisk over England, og ifølge landets musikkbransjeorganisasjonen Bundesverband Musikindustrie (BVMI) består hele 69 prosent av det totale musikksalget fortsatt av fysiske format som CD, DVD, vinyl og Blu-ray.

I Norge er dette tallet på kun 16,8 prosent, ifølge IFPI Norges årsrapport for 2015. Resten er streaming og nedlasting. Daglig leder for IFPI Norge, Marte Thorsby, mener forskjellen ligger i at mye av strømmerevolusjonen startet i Norden.

- Skandinavia er helt i verdenstoppen, og vi ligger milevis foran land som er nært oss geografisk. Det er ikke uten grunn at streamingtjenestene startet opp først i Skandinavia. Spotify er svensk og Tidal (Wimp) var norsk. Vi har fremdeles god økonomi, vi har lenge hatt god tilgang til 3G- og 4G-nett, og nesten alle har en smarttelefon koblet til internett. Det gjør at vi omfavner streaming, og at salget av digitale formater blomstrer, sier Thorsby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Gammeldags musikksalg Hun forteller at også i Japan, et land kjent for innovativ høyteknologi og store digitale framskritt, er salget av fysiske produkter fremdeles langt større enn det digitale musikksalget.

STORE I TYSKLAND: Katzenjammer består i dag av Anne Marit Bergheim (til venstre), Solveig Heilo (til høyre) og Turid Jørgensen (ikke avbildet). Tidligere medlem Marianne Sveen annonserte at hun forlot gruppa tidligere i år. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STORE I TYSKLAND: Katzenjammer består i dag av Anne Marit Bergheim (til venstre), Solveig Heilo (til høyre) og Turid Jørgensen (ikke avbildet). Tidligere medlem Marianne Sveen annonserte at hun forlot gruppa tidligere i år. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Når det kommer til industri er de langt foran, men musikksalget er fortsatt etter gammeldagse formater. Det er overraskende at dette ikke endrer seg raskere, sier Thorsby.
 
Organisasjonen Music Norway driftes av Kulturdepartementet, og skal fremme norsk musikk i ute verden. Deres stasjonerte utsending i Berlin, Jonas Vebner, kan fortelle at tyskere er mer skeptiske til data- og nettbruk enn mange andre europeere. 

Blant annet som følge av Wikileaks-avsløringen i fjor, da det ble kjent at den amerikanske etterretningstjenesten NSA har systematisk avlyttet og spionert på tyske statsministerne gjennom flere tiår. DDR-tiden med det beryktede Stasi-politiet har befolkningen også friskt i minnet. Det får konsekvenser for det digitale konsumet.

- I Tyskland er Facebook populært, men folk bruker gjerne et annet navn enn sitt eget. De er forsiktige med med hva de deler. I Berlin bør du ha kontanter i lomma, nettbank er et nytt fenomen her, det er vanskelig å få bra og kjapt internett, og det er dyrere med mobildata. Alle disse tingene gjør at landet ligger bak, sier Vebner til Dagbladet.

Dansebandmusikk er stort Men det er ikke bare dårlige historiske erfaringer med personvern som utgjør bakgrunnen for at fysiske salgsformater fortsatt scorer høyt hos det tyske folk. En del av statistikken krediterer han også til fenomenet «schlagermusik».

- Det kan oversettes til dansebandaktig musikk, og sjangeren er enorm i Tyskland. Den selges for det meste fysisk, men samtidig samler den yngre delen av folket seg mer og mer rundt streaming, så det er på vei. Digitale formater doblet seg i popularitet her i 2015, opplyser Vebner.

Det tyske markedet omfavner stadig norske musikere, og artister som Nico & Vinz, Madcon, Kakkmaddafakka og Katzenjammer nyter stor popularitet. Christer Falck drar derimot Motorpsycho fram som et godt eksempel.

- OVERRASKENDE: Daglig leder for IFPI Norge, Marte Thorsby, mener det er overraskende at ikke utviklingen går fortere i land som Tyskland og Japan. Foto: Ifpi.no
- OVERRASKENDE: Daglig leder for IFPI Norge, Marte Thorsby, mener det er overraskende at ikke utviklingen går fortere i land som Tyskland og Japan. Foto: Ifpi.no Vis mer

- De skal snart ut på nok en turné i Tyskland, og jeg vil si de har vært best i klassen på å legge stein på stein i det tyske markedet. Uansett hvor de drar er det fulle hus. Folk er lojale der, liker de deg varer populariteten. Samtidig er det nok folk til å fylle konsertarenaer på størrelse med Rockefeller i hver by, sier Falck.

- Ti ganger så langt Han mener også finansieringsløsninger som crowdfunding har kommet mye lenger i Tyskland enn i Norge.

- Tyske musikere er mer kreative når de skal skaffe støtte til prosjektene sine. Offentlige tilskudd er mye lettere å få i Norge, og at mange får støtte er jeg selvfølgelig glad for, men jeg ser at det går utover kreativiteten. Akkurat der er Tyskland kommet ti ganger så langt som oss, forteller Falck.

OGSÅ POPPIS: Kakkmaddafakka fra Bergen har en stor fanskare io Tyskland. Her spiller de på den tyske festivalen Open Source Festival i Düsseldorf. Foto: NTB Scanpix
OGSÅ POPPIS: Kakkmaddafakka fra Bergen har en stor fanskare io Tyskland. Her spiller de på den tyske festivalen Open Source Festival i Düsseldorf. Foto: NTB Scanpix Vis mer