Ibsen blir spansk-norsk kinofilm

Tar en spansk en.

TROMSØ (Dagbladet.no): Ibsen-stykket «Lille Eyolf» blir kinofilm. Innspillingen skal foregå i Ålesund _ med spansk regissør og et stjernelag av svenske og norske skuespillere.

Der Liv Ullmann har strandet i sitt forsøk på å overføre «Et dukkehjem» til lerretet, blir Ibsen i stedet kinofilm i noe så uvanlig som en spansk-norsk samproduksjon.

Dagbladet møtte de fire viktigste bakspillerne under filmfestivalen i Tromsø, som de besøkte for å markedsføre prosjektet.

- Den første regionale finansieringen i Spania og Norge er nå på plass, og nesten alle sentrale roller er castet. Innspillinga vil foregå fra september til november, opplyser Mona Steffensen i Original Film AS.

Hallin spiller mor

Budsjettet for «Lille Eyolf» blir to millioner euro (ca 18 millioner kroner). Foreløpig rolleliste:

  • Svenske Annika Hallin spiller Eyolfs mor, Rita Allmers. Hallin vant i 2005 Amanda-prisen for sin rolle i norske «Vinterkyss».
  • En av Norges aller fremste skuespillere skal gjøre rollen som Ritas eldre ektemann, Alfred Allmers. Vedkommende ønsker ikke sitt navn offentliggjort ennå. Alfred er ifølge Ibsen midt i 40-åra.
  • Nok en svensk stjerne, 71 år gamle Bibbi Andersson, skal spille Rottejomfruen, en av de mest omdiskuterte og kontroversielle kvinneskikkelsene i Ibsens forfatterskap.
  • Teamet har ennå ikke castet familievennen, ingeniør Borgheim, men leter etter en vakker skuespiller med et kjent navn.
  • To Ålesund-baserte skuespillere _ Eva Mørkeset og Astrid Overaa _ gjør Alfreds halvsøster Asta og en kvinnerolle som er kommet i tillegg til Ibsens originalmanus.

Vennskap fra London

LILLE EYOLF» BLIR «THE FROST»: Disse fire, ledet av den engasjerte og varmblodige spanske regissøren Ferran Audí (t.h.)  har brukt filmfestivalen i Tromsø til å markedsføre sin Ibsen-film. De tre andre er fra venstre Mona Steffensen i Original Film AS, produsent Raül Perales fra Barcelona og skuespiller Eva Mørkeset fra Ålesund. Foto: Ingun A. Mæhlum
LILLE EYOLF» BLIR «THE FROST»: Disse fire, ledet av den engasjerte og varmblodige spanske regissøren Ferran Audí (t.h.) har brukt filmfestivalen i Tromsø til å markedsføre sin Ibsen-film. De tre andre er fra venstre Mona Steffensen i Original Film AS, produsent Raül Perales fra Barcelona og skuespiller Eva Mørkeset fra Ålesund. Foto: Ingun A. Mæhlum Vis mer

Og det er nettopp Eva Mørkesets vennskap med den spanske skuespilleren og regissøren Ferran Audí som har avstedkommet filmsamarbeidet.

- Vi studerte sammen i London, ved The Royal Academy of Dramatic Art, på midten av 90-tallet. Men det var ikke før jeg besøkte Ferran i Barcelona julen 2005 at idéen om en kinofilm ble til, forteller Mørkeset.

Ålesund ble valgt som location fordi Ferran Audí ønsket det:

- Da jeg så Ålesund ramlet alt på plass. Det var her handlingen i Ibsen mindre norske kystby måtte foregå. Byen er nydelig og naturen passer til en dramatisk stemning, mener den spanske regissøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mørkeset og Audí sier dette om bakgrunnen for at de nå gjør film av et mindre sentralt Ibsen-stykke:

- I London hadde vi en lærer som elsket «Lille Eyolf». Så vi jobbet mye med det. Dessuten er «Lille Eyolf» et av få Ibsen-stykker som ennå ikke er filmatisert. På verdensbasis er det faktisk lagd over 150 kinofilmer basert på Ibsen, sier Ferran Audí.

Han har gjort endel endringer i forhold til Ibsens originalmanus:

  • Handlingen er lagt til 2007.
  • Tittelen er endret til «The Frost».
  • Dialogen blir norsk-, svensk- og engelskspråklig.
  • Handlingen er strukket lenger enn de 48 timene til Ibsen. Dessuten er det lagt til et par ekstra karakterer og sidehandlinger.

I golvet som spebarn

- Men filmen vil være tro mot Ibsens struktur og genialitet, lover Ferran Audí, som gjør sin andre regissørjobb med «The Frost». Hittil har han vært skuespiller i spanske filmer og tv-serier, samt regissert teater.

- Hva er det med handlingen som gjør den overførbar til 2007?

- Da «Lille Eyolf» kom ut, var stykket svært moderne og radikalt. Det er radikalt også i dag. Det handler om to foreldre som innser at de ikke har elsket sitt eget barn. Spesielt faren, som har latt sine egne små, egoistiske behov komme foran hver dag. Bevisst, og av ren latskap, sier Audí.

Audí mener Ibsens genistrek er at han skaper hele mennesker:

- Foreldrene er hverken fullkomment gode eller dårlige. De er hele mennesker på godt og ondt.

Hovedplot\'et i «Lille Eyolf» er at foreldrene, fordi de ikke er oppmerksomme, lar Eyolf trille av stellebordet og i golvet som spebarn. Eyolf vokser opp til å bli krøpling. I tiårsalderen blir han overtalt av kamerater til å prøve å svømme. Han drukner. Resten av stykket handler om foreldrenes erkjennelser og bearbeidelser.

- Hvem skal spille Eyolf?

- Ham vil vi lete intensivt etter i vinter. Det skal være en norsk gutt på rundt ti år, opplyser teamet.