KRIGERSKE HJØRDIS: Kjersti Tveterås i «Hærmennene på Helgeland». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
KRIGERSKE HJØRDIS: Kjersti Tveterås i «Hærmennene på Helgeland». Foto: Øyvind Eide, NationaltheatretVis mer

Anmeldelse «Hærmennene på Helgeland» og «Hedda Gabler», Nationaltheatret

Ibsens slemme søstre

En av dem tegnes med humor. Den andre med forståelse.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

IBSENFESTIVALEN: Den ene heter Hjørdis, den andre Hedda. De er hovedpersoner i hvert sitt skuespill, skrevet med 32 års mellomrom: «Hærmennene på Helgeland» og «Hedda Gabler».

Mange har sett dem som variasjoner over samme kvinne, en infam intrigemaker som lar all sin skuffelse gå ut over andre mennesker - og seg selv.

BÅDE HJØRDIS OG HEDDA er provokatører som også selv har lett for å la seg provosere. De drømmer om status, storhet og ære. De stiller krav som livene de lever og menneskene de lever med ikke kan oppfylle, skjønt menneskene har en tendens til å prøve som best de kan. Det hjelper ikke.

Disse to forakter alt de ser som svakhet, sin egen og andres. Mangelen på storhet gjør dem smålige. Og når livet ikke svarer til forhåpningene, romantiserer de døden.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn