Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Anmeldelse «Hærmennene på Helgeland» og «Hedda Gabler», Nationaltheatret

Ibsens slemme søstre

En av dem tegnes med humor. Den andre med forståelse.

KRIGERSKE HJØRDIS: Kjersti Tveterås i «Hærmennene på Helgeland». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
KRIGERSKE HJØRDIS: Kjersti Tveterås i «Hærmennene på Helgeland». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret Vis mer

IBSENFESTIVALEN: Den ene heter Hjørdis, den andre Hedda. De er hovedpersoner i hvert sitt skuespill, skrevet med 32 års mellomrom: «Hærmennene på Helgeland» og «Hedda Gabler».

Mange har sett dem som variasjoner over samme kvinne, en infam intrigemaker som lar all sin skuffelse gå ut over andre mennesker - og seg selv.

BÅDE HJØRDIS OG HEDDA er provokatører som også selv har lett for å la seg provosere. De drømmer om status, storhet og ære. De stiller krav som livene de lever og menneskene de lever med ikke kan oppfylle, skjønt menneskene har en tendens til å prøve som best de kan. Det hjelper ikke.

Disse to forakter alt de ser som svakhet, sin egen og andres. Mangelen på storhet gjør dem smålige. Og når livet ikke svarer til forhåpningene, romantiserer de døden.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?