Ica Kjøttmarked

- Sjekke damer via sosiale medier? Nei, jeg bruker ICA.

Meninger

ORDENE FALLER med største selvfølgelighet rundt et langbord i en villahage på Nordberg i Oslo. Det er grillfest for store og små etter Norway Cup. Ved enden av bordet sitter et par fraskilte menn og tenker høyt om singellivets utfordringer, til allmen forlystelse for oss andre som — bank i teakbordet! — representerer den trygge siden av 50/50-statistikken.  

Jeg spør de modne singlegutta hvordan de dater. Er internett den nye møteplassen? «Velg postnummer og finn single i ditt område», liksom?  

DET ER DA «NILS» (som vi kan kalle ham her) forteller at han gjør det på gamlemåten. Men ikke der du tror.  

- Sa du ICA?  

- Ja, ICA Supermarked på Ullevål er bra. Men du må handle bevisst. Du må bruke handlekurven.  

Nils smiler lurt.  

- Ja, du legger ikke bleier i den, for å si det sånn. En six-pack og en pizza er perfekt.  

- Får damer medynk for deg da?  

- JEG STÅR I KASSAKØEN. Bak meg står en kvinne som virker søt og hyggelig. Da bruker jeg lang tid på å betale og legge varene i posen. Så kommer hun kanskje med en morsom kommentar om varene mine. Da smiler jeg og sier: «Ja, forrige uke handlet jeg for tre, men denne uka har jeg bare meg selv å tenke på.»  

- Deg selv å tenke på?  

- Ja, da har jeg ikke ungene.  

- Aha.  

- Så sier hun: «Ja, du er skilt du også?» Og så er praten i gang.  

- Det må jeg si. Du kommuniserer altså først med kurven, og så med munnen?  

- Ja, handlekurven forteller at jeg er tilgjengelig. At jeg er tilsnakkelig.  

NILS SER PÅ MEG som jeg har litt treigt for det.  

- Folk ser hva du har i kurven, vettu!  

- Jeg trodde dagligvarekunder var mer opptatt med sin egen handleliste.  

- Nei, nei, det må du ikke bruke! Det er «no check». Herregud, da har du ingen sjans. Hvis du går rundt med handleliste, er det kona som har skrevet den. Handleliste er akkurat som bleier.  

- Men hvem i all verden går rundt og studerer hva andre har handlekurven?  

- Folk mellom 40 og 50. Som er skilt. De er ikke nødvendigvis klar for noe nytt, fast forhold. Men de vil ha litt uforpliktende spenning og moro.  

NILS TENKER SEG seg om.  

- Men noen ganger bruker jeg vaskemidler.  

- Vaskemidler?!?  

- Ja, hylla for vaskemidler er et bra sted å stoppe. Jeg har aldri pleid å kjøpe vaskemidler. Eks-kona og jeg hadde en avtale om at hun skulle ta seg av vaskingen.  

Akkurat da passerer eks-kona bordet. 

- Haha! Vi hadde en avtale om at jeg skulle vaske klær og han skulle vaske gulv. Jeg vasket klær. Han vasket ikke gulv.  

EKS-MANNEN FORTSETTER utfortrødent:  

- Jeg aner ingenting om vaskemidler. Skal man kjøpe flytende eller pulver? Er denne pakken for oppvask eller klesvask? Er det for hvite klær eller farvede klær? Omo Color — farger den klærne, eller tar den vare på fargen? Sånt lurer jeg på. Og så står jeg der foran hylla med pakkene i hånda og leser lenge på varedeklarasjonen. Da kommer det kanskje en dame bort og spør om jeg trenger hjelp. Og til slutt får jeg telefonnummeret.  

- Det hjelper altså å virke litt hjelpesløs? Som en kvinne over et åpent bilpanser?  

- Ja, men du må se an situasjonen i butikken. Du går jo ikke bort til en hylle der det ikke er noen folk. Og du må være tålmodig. Det er som en beach boy i Hellas. Han tar seg god tid når han går fram og tilbake på stranden.  

SUPERMARKEDETS BEACH BOY. Forkledt som en helt vanlig mann. Men hvor lenge går han rundt?  

- Det meste jeg har brukt er to timer. Da var jeg kommet helt til enden av Ica, med melkeavdelingen. Da gav jeg opp.  

- To timerICA? Rart du ikke ble sjekket opp av en butikkdetektiv.  

- Det var for tidlig på ettermiddagen.  

- Når bør man gå?  

- Etter klokka åtte på kvelden. Da er det nesten ingen småbarnsforeldre som handler. Men det kommer også an på ukedag. Tirsdager er håpløse. Torsdag og fredag er bra.  

JEG SER PÅ NILS. Han smiler, men ikke mer en mann som nettopp har lagt ut om jaktmetoder på fjellet, stolt over egen kunnskap. Munterheten rundt bordet er imidlertid blitt høy. Vi har fått innblikk i en fremmed kultur. Eller rettere sagt - nytt innblikk i en kultur vi trodde vi kjente. En underverden er avslørt mitt i vår egen trivielle verden. Selv personen ved siden av deg i nærbutikken kan ha lumre hensikter og skjulte planer. Dette er ikke bare det markedet du tror.  

ICA SOM SJEKKESTED for fraskilte kvinner og menn i de akademiske mellomlaga. Noe å bruke i markedsføringen, for å redde en matvarekjede som sliter. Men funker det? Hvor mange har Nils fått på kroken?  

- Ja, det er ikke så mange. Kanskje fem stykker.  

- Men blir det noe på deg?  

- Det har vel blitt to middager og en overnatting.  

- Siden når?  

- Siden mai. Jeg vet. Det er ikke stor uttelling. Men det er bedre enn ingenting! Og hvem vet hva fremtiden vil bringe? Jeg er veldig spent på høsten.     

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.