Idioti med og uten von Trier

CANNES (Dagbladet): Salen var stuvende full, og på podiet satt en haug idioter, alle involvert i Lars von Triers «Idiotene». Bare sjefidioten manglet, men hans apostler la sin sjel i å leve opp til filmens tittel.

Sharon danset...og gråt

von Trier deltar altså i hovedkonkurransen her i Cannes, med en to timers videofilm om elleve borgerunger som leker utviklingshemmede, på godt dansk «åndssvake». De kliner hverandre inn med kaviar, har litt gruppesex og bedriver alminnelig forulemping av hvem de nå måtte møte, og diskusjonens bølger går i hvert fall høyt: Er «Idiotene» et rivende oppgjør med normalitetsbegrepet eller er den bare dum?

Mannen selv møter ikke på pressekonferanse, siden salen er en smule for liten for ham. På scenen forsøker hans utsendte å gjøre rede for guruens mulige intensjoner, med vekslende hell og iblant komplett idiotisk.

- Alle har tørket seg i rumpa en gang, sier produsent Peter Aalbæk Jensen ganske umotivert og til allmenn forvirring - kan hende ville han si noe om von Triers skildring av det nødvendige i å bryte konvensjoner.
«Idiotene» er nok et «Dogme»-prosjekt, en film laget på enkleste vis, med naturlig lys, lyd og uten ekstra effekter. Aalbæk Jensen var også involvert i Thomas Vinterbergs «Festen», som han har innrømmet er en atskillig bedre film enn «Idiotene», men akkurat nå gjelder det å hegne om von Triers gurustatus.

- Jeg er stolt av at han ikke gjorde det opplagte etter «Breaking the Waves» og laget enda mer slående produksjoner. Han gjør det motsatte, erklærer Aalbæk Jensen og slår fast at samtlige bestandig «gjør akkurat som Lars vil».