- HAR DET: Ingvar Olsen synger om å ha det - og han har det. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella Pictures
- HAR DET: Ingvar Olsen synger om å ha det - og han har det. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella PicturesVis mer

Idol-anmeldelse låt for låt

Vi følger tredje finalerunde.

1. Ingvar Olsen (24). Synger «You Got It» - Roy Orbison
Ingvar synger om  å ha det, og jaggu har Ingvar det og litt til. Han synger en tanke surt innimellom, men han har en klang og karakter som ikke kan øves inn. Det er en ektefølt kjærlighet til den klassiske pop-melodi som resonnerer langt utover scenekanten og inn i de tusen hjem. Om Ingvar får ristet av seg de siste nervene, kan han bli en farlig konkurrent.

2. Anniken Høve (29). Synger «Sunshine Of Your Love» - Cream
Det er ingen tvil om at Anniken har funnet sin nisje og den har hun vokst seg fint inn i. Hun kan knekke en hvilken som helst classic rock-låt fra 60- og 70-tallet på strak arm. I positiv forstand. Men om hun fortsetter i den samme sporet, så slutter hun å overraske. Det begynner å bli en viss hørt det før-faktor over det hele. Men det er ingenting i veien med avleveringen.

3. Chinook Lamers (16). Synger «Too Close» - Alex Clare
Det mest positive først. Chinook har åpenbart klart å riste av seg de verste nervene. Hun fremstår som langt mer selvsikker enn tidligere. Kanskje det er oppturen fra forrige runde hvor hun sang Kurt Nilsen som har gitt henne et løft? Dessverre er hun ikke like heldig med låtvalget denne gangen. Hun forsøker å vise en tøffere side av seg selv, men hun forsvinner litt i låten. Det er litt småsurt her og der, men hun har særpreg både stemmemessig og artistisk. La oss håpe at hun treffer på alle fronter neste gang.

4. Tara Lill Flåten Nicolaisen (17). Synger «I Like You So Much Better When You're Naked» - Ida Maria
Det er et morsomt grep av Tara å gi seg i kast med kronjuvelen til en av de røffeste sangerne vi har her til lands, Ida Maria. Det er mye attityde som skal kanaliseres for å gi denne låten bein  å gå på og Tara har en god del av det. Hun er uredd og synger godt. Det blir allikevel noe litt Idol- pyntelig over det hele. Den siste galskapfaktoren mangler for at brikkene skal falle helt på plass.

5. Lise Emilie Zosa Johannesen (19). Synger «Love On Top» - Beyoncé
Lise er en av de mest tekniske sangerne vi har i dette finaleheatet. Hun har overbevist stort tidligere både som inderlig balladesanger og som festfyrverkeri. Men når hun legger seg midt mellom, blir det straks litt verre. For det første er det veldig vanskelig å tilføre en låt som dette lille ekstra. Å planke en Beyonce-låt uten å gjøre den til noe annet, er nesten dømt til å mislykkes. Lise har en fantastisk stemmeprakt og tilstedeværelse, men hun klarer ikke å utnytte noen av delene fullt ut denne gangen.

6. Thomas Sarpebakken Pettersen (24). Synger «A Song For You» - Ray Charles
Det har ikke vært lett for Thomas så langt i finalerundene. Han har en fantastisk flott klang i stemmen sin, men har ikke vært heldig med låtvalgene så langt. For mange er dog alle gode ting tre, og du store - snakk om å treffe blink på tredje forsøk. Thomas har maktet å legge av seg alle unødvendige show-faktene og går inn i denne røykfylte Ray Charles-balladen med hud og hår. Han har ikke det største spennet, rent tonalt. Men det han mangler der, tar han igjen med stemmesærpreg og personlighet.

7. Jørn Trollebø Kvalheim (23). Synger «Stubborn Love» - The Lumineers
Det er i alle fall ikke noe å si på låtvalget til Jørn denne gangen. Han har funnet en sang som kler det patosladete uttrykket hans fint uten å la det bikke over fullstendig. Han har fortsatt et teatralsk slør over seg, men han klarte å beherske seg på en fin måte her. Fin knekk i toppen og bra trøkk. Fortsetter han på dette viset, er han inne på et bra spor.

8. Jesper Jenset (17). Synger «Runaway Baby» - Bruno Mars
Det er adskillig mer futt i Jesper denne gangen. Han er fortsatt et sjarmtroll og disker opp med kule moves. Men så var det å gjenskape soul-snerten til originalen da. Det er straks litt verre. Stemmen hans blir litt for tynn og nasal til å virkelig få fram varmen i låten.