Idol-floppen

Idol-deltakerne må nøye seg med glisne forsamlinger i store deler av Sommer-Norge. De lokale arrangørene fortviler over dårlige besøkstall.

I går sang Kjartan Salvesen, Håkon Njøten, Sandra Lyng Haugen, Susanne Nordbøe og Maria Haukaas Storeng for et halvfullt kaiområde i Harstad. Arrangøren hadde håpet på minst 2000 tilskuere, men bare 1200 tok veien til brygga.

-  Jeg trodde at en Idol-konsert var noe av det sikreste vi kunne arrangere. Men vi taper rundt 200 000 kroner på denne konserten. Jeg legger ikke skjul på at jeg er veldig skuffet, sier konsertarrangør Tor Anders Hustad. Han luktet lunta etter at mandagens konsert i Tromsø tidlig ble avlyst på grunn av dårlig forhåndssalg.

Også under Bodø-konserten lørdag ble det nedtur for de lokale arrangørene. Her møtte knappe 1500 mennesker fram.

-  For tidlig

I fjor hersket det nærmest Idol-feber i Norge. Totalt ble det solgt 100 000 billetter til de 24 konsertene. I år er det foreløpig solgt i overkant av 14 000 billetter etter at seks konserter er avviklet.

-  Jeg er enig i at interessen er gått ned, men det er altfor tidlig å konkludere med noe. Vi har fortsatt mange konserter igjen. Vi skulle gjerne hatt høyere tall i Harstad, men dette er også svært væravhengig, sier Morten Paus i Stageway. Programleder Solveig Kloppen lar seg heller ikke merke av lave besøkstall:

-  Vi var jo ikke med i fjor, og forholder oss til slik det er nå. Vi har hatt det fantastisk. Været har ikke vært på vår side, men vi er veldig fornøyde, sier Kloppen, som nå skal ha noen dagers pause før neste konsert i Tønsberg.

-  Urealistisk

Også interessen for Idol-plata har kjølnet. Platesalget er halvert fra i fjor på samme tid. Kurt Nilsens «She's So High» hadde solgt over 95 000 singler på denne tida i fjor, og endte på et samlet salgstall på over 152 000. I år har derimot Idol-vinner Kjartan Salvesen nådd halvparten av disse salgstallene på samme tid, med 48 000 solgte plater.

-  Vi hadde ingen forventninger om å overgå fjorårets salgssuksess, det ville vært helt urealistisk. Det var en helt spesiell situasjon, hvor Idol-konseptet hadde en enorm nyhetsverdi. Samtidig som Kurt ble et fenomen, forklarer promotionansvarlig Cecilie Torp-Holte i plateselskapet BMG.

Ny runde

TV 2 satser på at det blir en ny runde med Idol neste år.

-  Vi har veldig lyst til å arrangere en ny runde, men vil ta den endelige beslutningen i august/september, sier kanalens informasjonssjef Geir Mikalsen.

-  Dere frykter ikke en seertrøtthet i forhold til konseptet?

-  Det er ingenting som tyder på det. Seertallene i fjor var jo mye høyere enn året før. Og hvor mange andre debutanter selger 48 000 plater? spør Mikalsen.

SVIKTES: Det er mye futt, men lite krutt rundt Kjartan Salvesen og de andre Idol-deltakerne. Platesalget er halvert, sammenliknet med Kurt Nilsens prestasjon før «World Idol» i fjor, og publikum svikter «Idol»-stjernene.