Idol i motvind

Sist fredag mistet Idol over en kvart million seere sammenliknet med tilsvarende program i fjor. TV 2 sliter med å øke tallene på vei mot finalen.

-  Idol har nådd toppen. Selv om TV 2 bestemmer seg for å gå løs på en ny sesong er det ingenting som tyder på at de klarer å snu trenden, mener TV-direktør i mediebyrået Carat, Jarle Thalberg.

Mens Idol tidligere år har vunnet stadig flere seere på vei mot finalen, ser de i år ut til å stå på stedet hvil.

Forrige fredag fulgte i snitt 610.000 seere programmet mot 870.000 i tilsvarende program i 2005. Idol mistet altså nesten hver tredje seer sammenliknet med fjoråret.

-  Jeg tror at det skyldes en kombinasjon av at konseptet begynner å bli slitt og at konkurransen har færre profiler. Det er et lite antiklimaks i år, sier Thalberg og understreker at det tross alt fortsatt er mange som ser programmet.

Seinere enn forventet

Presseansvarlig i TV 2, Bjarne Laastad, peker på at fredagen for ett år siden var spesielt bra, men innrømmer følgende:

-  Idol har økt voldsomt år for år, og det er helt naturlig at dette stopper opp ved runde nummer fire. At vi nå har litt lavere tall er ikke overraskende, og kommer vel heller seinere enn vi hadde forventet, sier han.

-  Vil dette få noen effekt for videre satsing på konseptet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

SEERSVIKT: Dommerkvartetten Tone-Lise Skagefoss, Hans Olav Grøttheim, Amund Bjørklund og Tor Milde opplever at seerne svikter. Forrige fredag mistet Idol hver tredje seer i forhold til tilsvarende program i fjor. Foto: TV 2
SEERSVIKT: Dommerkvartetten Tone-Lise Skagefoss, Hans Olav Grøttheim, Amund Bjørklund og Tor Milde opplever at seerne svikter. Forrige fredag mistet Idol hver tredje seer i forhold til tilsvarende program i fjor. Foto: TV 2 Vis mer

-  Det er mange vurderinger som må ligge til grunn når det skal avgjøres om en skal gå i gang med nye Idol-runder eller ei. Det er selvsagt naturlig å blant annet se på seertall, men dette er årvisse avgjørelser som alltid har vært tatt over sommeren.

Tapte inntekter

Ifølge Thalberg er standardprisen for tv-annonser cirka 200 kroner brutto per 1000 seer for en 30 sekunders reklamespot. Mens snitt-tallet for fjorårssesongen av Idol på dette tidspunktet var på 718 000 seere, ligger antallet så langt i år på 639.000. Fallet er likevel større i finalerundene enn totalt. Tar man utgangspunkt i en seersvikt i finalerundene på 150.000, vil annonsetapet på en normal TV 2-time (med 12 minutters reklame), ligge på rundt 720.000 kroner brutto per program.

-  Men det er mange rabatter og spesialavtaler i markedet, så det er vanskelig å fastslå eksakt hva dette tapet vil ligge på, mener Thalberg.

TV 2 hevder at de ikke regner annonsekroner opp mot enkeltprogrammer, men mot lengre programflater.

-  Om fredagene har «Senkveld» svært gode tall denne våren, så nettonedgangen er ikke så altfor stor. I mars måned var TV 2 dessuten vinneren på det norske tv-markedet med kanalens høyeste kommersielle månedsandel siden juni 2004, sier Laastad.