Idol må dø

Det blir mindre og mindre sannsynlig at vi får Idol til neste år.

Seertallene har flatet ut, interessen daler, dommerne blir ikke lenger kjendiser og folk ser ikke forskjell på Oda, Vivian og Marita. I fjor var det et av Norges mest populære tv-program. I år er det mange som har funnet alternative måter å tilbringe fredagskvelden på. Hva er det som har skjedd med Idol?

SVARET ER LIKE ENKELT som det må skremme vannet av programskaperne: Idol er rett og slett ikke bra tv lenger. I utgangspunktet er konseptet glimrende. Det er en konkurranse, og dermed spenningsskapende. Hvem som helst kan delta, så programmet er både folkelig og inkluderende. I tillegg føler tv-seerne at de blir en del av showet, når de selv kan være med og stemme deltakerne fram mot Idol-seier. Det er det perfekte tv-program, men det har også samme begeistringsskurve som mat - hvis man ikke forandrer oppskriften (til det bedre) over tid, ja så mister folk faktisk interessen.

OG DET LILLE som har forandret seg i løpet av Idols fjerde sesong, har forandret seg til det verre. Ingen av deltakerne engasjerer. Noen av dem er riktignok flinke til å synge, men de har verken uregjerligheten til Jorun eller stemmen til Kurt. Samtidig er dommerne utrolig forutsigbare. Tone-Lise Skagefoss og Tor Milde sier akkurat det samme som de sa i fjor («Du er en veldig kul jente»/«Nei, dette var helt håpløst»). Amund Bjørklund er entusiastisk, Hans Olav Grøttheim er sur, og ingen av dem er spesielt gode på tv-mimikk. Og på toppen av det hele, klærne, scenen og låtene er akkurat de samme som i fjor, forfjor og året før det igjen.

NÅ HAR RIKTIGNOK David Gray blitt byttet ut med Gavin DeGraw, men forskjellen er forsvinnende liten. Idol har blitt en studie i gjentakelsens kunst, og ingen nye grep har blitt tatt for å øke spenningsnivået. Da Robinsonekspedisjonen merket at de begynte å miste seermassen, kjørte de hardere, tøffere og mer konfliktrike sesonger. Idol har derimot bare blitt snillere, daffere og mindre spissformulert. Det er tross alt ikke så mye igjen av et tv-program hvis største spenningspunkt er om programlederens fødselspermisjon kommer til å strekke seg til finalen eller ikke.