Idol-nekt

NUMBER SEVEN DELI

sa takk for seg hos plateselskapet BMG forrige uke. De orket ikke lenger å se på at Kurt, Gaute og David stakk av med selskapets ressurser og oppmerksomhet, og innså at klimaet i grunnen var ganske dårlig for deres sekstitallsinspirerte gitarpop akkurat nå.

DET ER IKKE SYND

på Number Seven Deli, selv om bandet i sin pressemelding fra forrige uke delvis iscenesetter seg selv i rollen som den stygge andungen i Idol-dommer og BMG-direktør Lena Midtveits kvitrende kor av kjekke Idol-gutter. Plateåret 2003 viser at man fint kan oppnå svanestatus uten å være direkte tilknyttet de multinasjonale plateselskapenes norskavdelinger. Ephemera (de hadde BMG-kontrakt da de ga ut debutalbumet, og backes av Number Seven Deli-medlemmer på plate) er en gjenganger som eksempel på den uavhengige norske platebransjens nyvunnede styrke. Laksevåg-trioen har solgt til gull på eget selskap, med god hjelp fra den stadig mer toneangivende distributøren Tuba Records.

TUBA NOTERER SEG

stadig trivelige salgstall og VG-listeplasseringer for sine utgivelser - plasseringer som titt og ofte er bedre enn 23.-plassen Number Seven Deli debuterte på med sitt første og siste BMG-album «Falkner Street» - i mars i år. Dimmu Borgirs andreplass (riktignok med en tyskfinansiert tv-kampanje i bakhånd) og King Midas' 15.-plass i forrige uke er ferske eksempler. King Midas ble hos indiefundamentalist Mikal Telles Éllet-label etter å ha snust på storselskapskontrakt med kvalitetsskiva «Romeo Turn» i baklomma. De har ingen grunn til å angre.

DET ER SÅ MAN

kan mistenke at Number Seven Deli har brukt Idol-dyrkingen i BMG som en betimelig nødutgang for å kunne reposisjonere seg i det bugnende indielandskapet sammen med Thomas Dybdahl, St. Thomas, Kaizers Orchestra og de andre som nyter godt av dedikerte småselskapsidealister og fullblodsdistribusjon via Tuba eller gigantene Universal/Sonet og EMIs indievennlige salgskontorer.

Eller kanskje var det simpelthen slik at Number Seven Deli gruet seg så mye til allsangen på «She's So High» under det kommende BMG-julebordet at de ikke så noen annen mulighet enn å løpe ut i friheten.