Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Idol-pris

LITT AV NOEN

nominasjoner til TV 2s Nordic Music Awards, gitt - den nye, store, kommersielle musikkprisen, basert på platesalgstall, som ser showbizlyset 21. og 23. oktober. Beste norske artist-kategorien er grei nok (David, Kurt Nilsen, Lene Marlin, Morten Abel og Odd Nordstoga), men så har vi beste norske nykommer-kategorien, som like gjerne kunne vært kalt «beste Idol-artist» eller «beste BMG-nykommer», hadde det ikke vært for at Venke Knutson, i mangel av en femte Idol-deltaker, også er blitt nominert. Men som stallkamerat av David og Kurt hos Playroom Management, var hun vel den nærmeste de fant.

NORDIC MUSIC AWARDS

legger lista høyt, og det blir et stjernespekket og sikkert glamorøst show i Oslo Spektrum seinere i høst. Men selve prisens troverdighet står på spill når man kikker nærmere på premissene for de norske nominasjonene: «Statistisk materiale med salgstall levert av ledende norske plateselskaper,» heter det - eller bukken har passet havresekken, på bedre norsk.

I Norge finnes dessverre ikke konseptet med offisielle tall som måler reelt salg over disk, vi har i stedet det megetsigende begrepet «ut til butikk» - antallet plater et selskap hevder de sender ut - som også danner grunnlaget for kvalifisering til gull- og platinaplate. Kikker man på VG-lista («Norges offisielle hitliste») for kvalifiseringsperioden (20.08.2003- 20.08.2004), ser man at i hvert fall Maria Arredondo, Span og Side Brok alle har lengre fartstid på listene enn nominerte Gaute Ormåsen. Hvem har rett?

DETTE KOKER NED

til tre ting: 1. Rekrutteringen av salgssterke norske artister er sørgelig, og har bare handlet om Idol det siste året. 2. Folket får den musikkprisen de fortjener. Kjøper vi svake debutplater med TV-fjes, så får vi ta konsekvensene av det. Og 3. Båndene mellom «Idol»-konseptet, TV 2 og plateselskapet BMG er så sterke at man allerede neste år bør finne nye og mer uavhengige måter å måle salgstall på. Bare slik kan mistenksomhetens lys slokkes, og musikkprisen få troverdigheten den er avhengig av for å være legitim og betydningsfull.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media