Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Idol»-suksess for 55 millioner

Etter «Idol»-suksessen renner millionene inn til artistene, plateselskapet og TV2. Foreløpig har konseptet omsatt for 55 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av høsten, sannsynligvis i september, bestemmer TV2 om det blir en runde til med «Idol».

- Det er stor sannsynlighet for det. Når den vil bli sendt, vet vi ikke ennå, sier konserndirektør Rune Indrøy i TV2 til Dagbladet. Litt over én million mennesker så finalen i vår.

Store tall

Kurt Nilsen har nå solgt 107000 eksemplarer av «She's So High». Gaute Ormåsen gikk denne uka rett til topps på VG-lista med «Chasing Rainbows», som så langt har solgt nesten 28000. David Pedersen, som kom på tredje plass i «Idol»-konkurransen, har solgt 22000 av singelen «Wild At Heart», som ble sluppet denne uka. «Idol»-samleplata med alle finalistene har nådd 63000 solgte, og dvd-en med opptak fra TV2-serien har solgt 15000 eksemplarer på ei drøy uke.

Det betyr 157000 singler, noe som tilsvarer 4,7 millioner kroner i salgsinntekter. Samleplata har omsatt for 9,4 millioner, dvd-en for 2,2 millioner og den pågående turneen for ni millioner i billett-inntekter. Sammen med Dagbladet beregnet erfarne reklame- og tv-kilder bruttoinntektene TV2 hadde på «Idol» tidligere i år til 30 millioner. Til sammen blir omsetningen av «Idol» så langt 55 millioner kroner. Det tallet vil selvfølgelig stige når Kurt, Gaute og David slipper albumene sine i høst.

Kurt Nilsen har til nå tjent et par hundre tusen på singelsalget. Trolig har han tjent like mye eller mer på samleplata.

Mest penger blir det selvfølgelig når den tidligere rørleggeren gir ut sitt soloalbum 8. september. På albumet blir det nesten bare låter skrevet av Kurt Nilsen.

Men selv nekter «Idol»-vinneren å kommentere den økonomiske siden av suksessen.

- Jeg vil sikre framtida til familien. Mer vil jeg ikke si, sa Nilsen til Dagbladet for en måned siden.

100000 album

Alle de tre «Idol»-artistene har platekontrakt med BMG. Salgssjef Rune Kristoffersen i BMG har ikke oversikt over hvor mye plateselskapet har tjent på «Idol»-artistene.

- Det er mange involverte her. Men vi har jo så langt solgt 160000 singler, så noe penger er det vel blitt. Men om vi ikke har tjent noe på singlene, så har det ført til økt interesse fra platebutikkene for vår katalog med andre artister.

- Hvor mye må Kurt selge av albumet for at dere skal være fornøyd?

- 50000. Alt over det er en bonus. Men jeg blir mer sjokkert om vi ikke selger 100000, enn om vi gjør det. Med David og Gaute er jeg fornøyd om vi selger 20000 av hvert av albumene. Davids debutalbum kommer 29. september, Gaute slipper trolig sitt album 13. oktober.

Turnésuksess

«Idol-turneen» har også vært en suksess, med 45000 publikummere så langt. Men her får ikke BMG noe av inntektene. Med en gjennomsnittlig billettpris på 200 kroner blir omsetningen hittil drøyt ni millioner kroner. Noen steder koster billettene mer.

Turneen avsluttes 16. august på Tusenfryd, dit det er ventet 10000 tilskuere. Billettpris: 255 kroner.

Artistenes andel av billettinntektene vil ikke medarrangør og Kurts manager, Jan Fredrik Karlsen, ut med.

- Det er konfidensielt, sier han.

T-skjorter og plakater av «Idol»-artistene selger også bra. Hvor bra, eller hvor mange effekter som er solgt, vil ikke Per Kjeve i Begivenhetscompaniet si noe om. Han nøyer seg med å konstatere at han er tilfreds med turneen.

30 mill. til TV2

Totalt kan TV2 ha hatt 30 millioner i bruttoinntekter på «Idol». TV2 har riktignok hatt høye kostnader til blant annet produksjonsselskapet Monster og det amerikanske selskapet Fremantle, som eier rettighetene. Etter det Dagbladet erfarer, betalte TV2 20 millioner for rettighetene. Dagbladet kjenner også til at «Idol»-serien betydde 15 millioner kroner i omsetning for produksjonsselskapet Monster.

Produsent i selskapet, Trond Kvernstrøm, forteller at de allerede er i gang med vurdering av programledere til en ny runde med «Idol».

- Vi prøver både kjente og ukjente navn, og vi har hatt følere ute i mange miljøer, men det er ingenting som er konkret ennå.

Sammen med Dagbladet beregnet erfarne reklame- og tv-kilder bruttoinntektene TV2 hadde på «Idol» tidligere i år. Totalt la annonsørene igjen 24,5 millioner kroner. 3,3 millioner totalt avgitte stemmer førte til 3,3 millioner kroner i avstemningsinntekter til TV2.

Programmet ble sponset av Burger King, Coca-Cola og Se og Hør. Trolig har de betalt rundt tre millioner kroner.

- Det ble god butikk til slutt. Men vi var skuffet etter de første rundene. Det er ikke den programserien vi har tjent mest penger på, nettopp fordi vi hadde så høye utgifter. Men vi nådde en viktig målgruppe og viktige annonsører, sier Rune Indrøy.

TV2 får ikke en øre av inntektene fra samleplata med «Idol»-artistene eller fra den pågående turneen. På dvd- og singelsalget handler det bare om smuler for tv-kanalen.

- Vi har avtale om en viss prosent. Så det er ikke snakk om mer enn et par hundre tusen kroner, sier Rune Indrøy.

ANKOMST SOM STJERNER: Arrangørene av gårsdagens «Idol»-konsert chartret et eget fly for å frakte «Idol»-stjernene fra Oslo til Torp seint i går kveld. Flyplassen ble holdt åpen bare for dem, og på Torp sto en amcar-klubb og politimesteren klare for å eskortere artistene inn til Sandefjord. I baksetet: Kurt Nilsen (i midten), Gaute Ormåsen og Thomas Numme (t.h.).