Idol-turné god butikk

Fjorårets Idol-turné ble en flopp. Med 30 000 flere publikummere i år, renner pengene inn for både lokale konsertarrangører og for TV 2 og Monster Tours.

Arrangørene av årets Idol-turné har all grunn til å være fornøyde. Målet deres var å selge 40 000 konsertbilletter. Når turneen avsluttes i Lakselv i morgen vil de ha rundet 70 000 solgte billetter.

-  Vi lagde et bedre show i år enn i fjor, sier turnéprodusent Martin Mathisen i Monster Tours.Likevel klarer årets turné ikke å tukte publikumstallene fra 2003, da Kurt Nilsen og co. trakk bortimot 100 000 publikummere.

Reddet Quart

De gode tallene betyr at det har vært penger å tjene på konsertene for de 20 lokale arrangørene. I fjor tjente knapt noen arrangører på Idol-showet. I år tjener alle utenom to, tre arrangører penger på konserten. Resten går i null.

-  Det er klart at de stedene som har hatt gode besøkstall har tjent gode penger, sier Mathiesen.

En av overraskelsene på turneen var konserten i Bø i Telemark, som samlet 12 000 mennesker. Også Nord-Norge var ifølge Mathisen bedre enn ventet.

Idol-konserten i Kristiansand reddet dessuten en Quart-festival i økonomiske vanskeligheter. Festivalarrangørene regner med å tjene minst en halv million på de 10 000 solgte Idol-billettene.

I tillegg har turnéarrangørene spart store summer på å kjøre buss framfor fly.

-  Å frakte 35 personer med fly hver dag er både dyrt og energikrevende, sier Mathisen.

Rocka og rufsete

Musikksjef i P3, Håkon Moslet, er ikke overrasket over suksessen.

-  Det er bedre artister med og mer spennende typer i år enn i fjor. De ser også ut til å ha større varighet. Interessen rundt Kjartan dalte fra dagen etter han vant Idol, sier han.

Idol-dommer og turnédeltaker Ole Evenrud tror han har oppskriften på suksessen:

-  Det gode været har hjulpet. Dessuten har vi fått strålende anmeldelser, vi har hatt et bedre show og bedre deltakere i år enn i fjor, sier Evenrud.

Han tror også bandet har spilt inn på suksessen.

-  De er mer rocka og rufsete og har gjort dette til en mer ordinær rocketurné, sier han.

Bedre enn Kurt

Turneen fått god drahjelp av den generelle suksessen Idol-konseptet har hatt i år. Både seertallene på programmet og salgstallene på plata er sterkere enn de to foregående åra. Den første sesongen hadde et snitt på 550 000 seere. I 2004 hadde tallet steget til 761 000. Årets Idol-programmer ble sett av hele 779 000 seere i snitt. I fjor solgte Idol-plata 48 000. Hittil har plata med Ali, Jorun, Tone og de andre finalistene solgt like mange plater som konsertbilletter - 70 000. Det er bedre enn de 63 000 platene Kurt Nilsen og de andre idolene anno 2003 klarte å selge.

-  Det har gått vår vei. Stang inn, som vi sier, tilføyer Evenrud.I kveld spiller gjengen fra Idol i Oslo Spektrum. Seint i går kveld var det fremdeles ledige billetter.