Ikke akkurat Dalai Lama

Kanskje har vi en elite som skriver bøker og bygger opera. Men hvem av dem gjør verden til et bedre sted å være?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi er litt desperate akkurat nå. Det ser ikke helt lyst der ute. Vi vil så gjerne finne en stemme. Noen å klamre oss til. Vi roper elite! – og skjønner at vi mangler veivisere. Og veiviserne er der ute, men de har mer enn nok med seg selv. Og har helt glemt sine oppgaver og sitt ansvar.

Så hva gjør vi da?

Jeg tror at svaret er nærliggende. I disse dager feirer vi fødselen til en av historiens største opprørere. Julaften skal vi ha det så koselig og kjekt for da ble det lille Jesusbarnet født. Men det vi glemmer er at her møter vi mannen som tør å sette «eliten» (fariseerne, de skriftlærde) på plass. Han bryter lover og forskrifter og peker på dem som er blitt liggende igjen langs veien. Det er vår plikt å hjelpe.

Vi har som mennesker ansvar – for hverandre. Et ansvar som pålegger oss å lytte til egen samvittighet. Og er vi utstyrt med et særskilt talent har vi naturligvis et enda større ansvar. Mye av vår kultur et utrolig nok tuftet på denne modige mannens framtreden i historien.

Våre potensielle veivisere har glemt det ansvaret som ligger på dem. Det er dette som gjør at de ikke får det til. De har glemt meningen med ord som kjærlighet, ærlighet, integritet. Ordet etikk virker ukjent. Man kan aldri bli del av en genuin elite før man har en etikk, en visjon og en vilje til å bevege verden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer