UTENDØRS KLUBB: Steve Bug under Sommerøya Elektronika Festival på Sukkerbiten i Oslo.  Foto: Foto: Morteza Masuleh, NTB Scanpix
UTENDØRS KLUBB: Steve Bug under Sommerøya Elektronika Festival på Sukkerbiten i Oslo. Foto: Foto: Morteza Masuleh, NTB ScanpixVis mer

Ikke akkurat «friendly», NRK!

NRK opplever sin største klagestorm på en programendring siden grunnleggelsen i 1933.

Meninger

Lørdag 9. januar klokka 22.00 blir det helt slutt med et eget klubb- og chill out-tilbud hos NRK Radio. Da har P3-programmet «dj Friendly» - som siste representant for musikksjangrene - sin siste sending.

NRK Radio har et enormt samfunnsansvar. En av kjerneoppgavene innenfor musikk er å formidle sjangerbredden og gjenspeile det norske musikklandskapet. NRK Radio har stor definisjonsmakt. De bestemmer hva de unge håpefulle får servert. De danner lyttervaner. De er tunge aktører når det gjelder utviklingen i musikkbransjen.

Kringkastingsrådet har siden avgjørelsen opplevd en kontinuerlig stor og fortsatt stigende klagestorm. Naturlig nok har det også blitt flere kritiske kronikker og debattinnlegg om den forestående prioriteringen. Det har blitt trykket i blekk fra det blå Dagens Næringsliv til røde Klassekampen. Det er bredt. I tillegg har over 10000 frustrerte og engasjerte lyttere samlet seg i en egen protestgruppe på Facebook. Det er mange lisensbetalere. Ledelsen i NRK har videre blitt intervjuet i alt fra TV2 Nyhetskanalen til musikkbransjemagasinet Ballade angående samme prinsipielt viktige NRK-sak.

I vedtektene til NRK heter det nemlig at: «NRK skal tilby nyheter, aktualiteter og kulturstoff for både smale og brede grupper, herunder egne kulturprogrammer. Tilbudet skal gjenspeile det mangfoldet som finnes i befolkningen.»

Radiosjef Marius Lillelien forklarer nedleggelsen hos P3 med at de nevnte sjangrene vil bli ivaretatt under sjangerparaplyen elektronika, som nå gjennomsyrer popmusikken som spilles bredt. Han har delvis rett. Ja, elektronisk musikk gjennomsyrer popen. Dubstep det ene året og panfløyte-house et annet år. Men å tro at klubbmusikk og chill out dekkes ved å bli spilt gjennom popmusikkens rumpehull er en brøler.

Ikke bare lyttere, men bransjen rundt klubbmusikk blir naturlig nok også berørt når NRK-ledelsen definerer og prioriterer klubb- og chill out-sjangeren ut ifra egen navlelo. Audun Vinger påpekte sjangerneglisjeringen til NRK Radio i sin kronikk Elektroclash i Dagens Næringsliv av 3. desember 2015. Vinger åpnet innlegget sitt med følgende enkle men tydelige ingress: «2015 var året elektronisk musikk tok ytterligere av. Man må ikke glemme at det betyr mer enn pop.»

Helt siden tidlig 90-tall har kringkastingsorganet hatt solide kunnskapsrike djs til å forvalte disse viktige og levende musikkuttrykkene - dj Abstract, dj Strangefruit og dj Sunshine for å nevne noen storheter. Men rekken slutter når dj Friendly tas av lufta, eller Erik Eriksson som Stavanger-mannen egentlig heter. Over 100000 lyttere mister sjangrene de bare får eksklusivt fra dj Friendly og fikk fra platesnurrerne i tiden før han.

Om lag 15 av de største byene i Norge har ett og gjerne flere seriøse klubbmusikktilbud for sine innbyggere. Dette musikktilbudet vil man ikke finne gjenspeilinger av noe sted på NRK Radio i framtida. Det er krystallklart. I forrige uke kjørte jeg forbi Kyrksæterøra, jeg kan garantere at det ikke finnes noen klubb der.

Like sikkert som det ikke drives klubb der er det at Norges nye Todd Terje eller dj Broiler kan komme fra Kyrksæterøra. Gutta i Broiler og Todd Terje kommer begge for øvrig fra Mjøndalen, men poenget er at om man ikke har mulighet til å høre klubbmusikk i nærmiljøet bør man få seriøs klubbmusikk servert over radioen noen timer i uka. Det er en del av kringkastingsrollen til NRK.

Norge er kjent internasjonalt for å ha fostret store produsenter, blant annet innenfor disko, ambient, deep house og elektronika. Nevnte Todd Terje er en av disse store produsentene. Han er ganske alene om å bli presset mot musikksjefen i P3s vilje for å få høy rotasjon på sin låt «Inspector Norse». Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, uttalte i forkant at denne type musikk ikke er særlig radiovennlig og passer best på et kjøpesenter eller en strandbar, som bakgrunnsmusikk. To år etter avsluttet Todd Terje blant annet hele Øyafestivalen på hovedscenen, og han blir brukt som et godt eksempel for å vise Bugges holdning til klubbmusikk og hva en høy rotasjon på radio kan føre til.

Dj Friendly, og dem før ham, hadde pushet musikken til Todd Terje før dette, men nå blir han som siste dj innenfor sjangeren økset vekk fra hele NRK. Dj Friendly spilte også musikken til stjerneskuddet Kygo først og før han slo gjennom i popsfæren. Röyksopp var ukjent for den vanlige musikkelsker da NRKs avtroppende dj sendte rytmene deres over radionettet. NRK-ledelsen har tydeligvis liten forståelse for repetitive rytmer og den slags, og det er naturlig. De vet nok lite og kanskje på grensen til ingenting om hva som rører seg i et klubbmiljøet, eller jazzmiljøet, metal, folkemusikk, opera, barnesang, blues, country, danseband, klassisk eller samtidsmusikkens miljø - det er helt naturlig.

Alle kategorier hos Spellemann (foruten visesang, som man kanskje definerer som pop eller rap?) har fram til nå egne dybdeprogrammer eller en egen dedikert musikkanal på en av NRK Radios 16 kanaler. Radiosjef Lillelien forstår med dette at alle sjangrer trenger ett fyrtårn i sendeflaten for å vedlikeholde sine røtter. Han bør også forstå at lytterne fra vårt lange land krever tiltak.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook