- Ikke akkurat Sydney

- Dette blir ikke noen Sydney-opera akkurat, roper operasjef Bjørn Simensen høyt nok til å overdøve trafikken. Han jubler bare behersket over at det endelig skal bygges ny opera ved Bjørvikas asfaltbredd.

Vil feire sine 75 i den nye operaen

- Her skal operaen ligge, prøver Bjørn Simensen seg, og peker inn mot trafikkmaskinen mellom kaia og Oslo S. Vel om bord i båten som skal gi oss utsikt til hans nye arbeidsplass, peker han ned i sjøen:

- Her er det 70 meter djupt. Det ligger 10 meter sagmugg og 20 meter industrislam før man kommer ned til bunnen. Hvor mange skip som ligger der, vet vi ikke. Men gudskjelov, det blir iallfall opera, gjentar han. Og ser inn mot land.

- De som tror at Bjørvika-operaen blir liggende ute ved pynten mot sjøen, som i Sydney, tar feil. Operahuset skal bygges inne i vika, rett mellom motorveien og vannet. Jeg frykter at trafikklokket forblir liggende, sier Simensen.

Åpningsuka klar

Men han er utmattet og irritert. Etter 100 års operasak ble det til slutt viktigst å få et vedtak. «Så får vi gjøre det beste ut av det,» har han sagt. Nå starter oppløpet:

- Selve beslutningen er det tredje viktigste som skjer i den nye operaens historie. Deretter kommer det første spadetaket på sølvplass. Det skjer forhåpentlig allerede om to år. Selve åpningen i 2008 er selve gullet i den prosessen som skal skje framover.

- Har du begynt planleggingen av åpningsnummeret til den nye operaen allerede?

- Ja da, ikke bare med en åpningsforestilling, men en hel åpningsuke. Det blir både opera og ballett. Det hele med kontrapunkt i norske og internasjonale navn.

- Og hvordan blir perioden fram til nybygget er klart? Du skal jo drive opera i enda åtte år i det trange Folketeaterbygget?

- Ja, det skal jeg, sier Simensen. Og sier ikke mer om det.

Mellomfornøyd

I Simensens nye opera skal det jobbe over 600 mennesker. Den blir stor i nordisk sammenheng, med dobbelt så mange forestillinger som i dag. Operasjefen kjæler for siste gang med Vestbane-drømmen sin. Han er ikke smigret over at nettopp hans opera blir brukt som sysselsettings-, byutviklings- og samferdselspolitisk brekkstang.

- Operaen betyr mindre enn noen tror. Det er ikke skjedd så mye på Youngstorget mens operaen har ligget der, og det er ikke sikkert at det skjer så mye her heller, sier han. Fremskrittspartiets ikke-standpunkt de siste ukene har han liten sans for.

- De har ansvaret for at vi nå skal bygge den dyreste og dårligste løsningen. Dessuten vet vi for lite om hva som kan gå galt. Jeg håper vi slipper overskridelser av det slaget de hadde i Sydney. Der gikk gikk de 700- 800% over budsjettet.

- Hva mener du om Fremskrittspartiets rolle i Bjørvika-valget?

- All logikk tilsier at Fremskrittspartiet skulle gå inn for den billigste løsningen. Politikk handler om å ta valg og om å påvirke. Det de gjør nå, er ren og skjær strutsepolitikk.

- Hva bekymrer deg mest framover?

- At alt er så komplekst. Det er mange aktører, og mange ting kan gå feil. Dessuten frykter vi å bli isolert, sier han, og fortsetter akkurat passe innøvd:

- Jeg håper vi slipper å ta oss hit i helikopter. Da kan vi i hvert fall skilte med eksklusivt publikum.

Flere konflikter

- Hva blir den neste konflikten i operasaken?

- Arkitektkonkurransen. Det bør bli diskusjon om hvordan operabygget skal se ut. Jeg håper bare at publikum får se forslagene før juryen avgjør vinnerforslaget.

- Slik at operahuset blir diskutert offentlig?

- Ja. Folk må få se og debattere hva slags hus som skal bygges. Og det kommer til å bli temperatur i arkitektdebatten også.

- Tåler operadebatten mer støy nå?

- Å ja, mye mer.

OPERAEN TIL BJØRVIKA: I går vedtok Stortinget at operasjef Bjørn Simensen skal få ny opera i Bjørvik ai gamle Oslo.