Ikke akkurat trist som faen

Lydboka har blitt business på sine første 20 år i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I dag feirer Lydbokforlaget sine første 20 år. Fra en svært forsiktig start på Melhus utenfor Trondheim, hadde de i fjor en omsetning på over 50 millioner kroner, og 27 ansatte fordelt på Melhus og Oslo.

Jubileet feires med en fersk utgivelse av «Snømannen» av Jo Nesbø, som så langt er forlagets mestselgende forfatter.

Ari Behn leser

Den første tittelen forlaget ga ut var i 1987 «Forræderen» av Fredrik Skagen, der forfatteren leste selv.

- Tilfeldig at det var en trønder?

- Nei, det startet med de ressursene vi hadde i nær beliggenhet. Vi hadde studio på Melhus og tilgang til skuespillere fra Trøndelag teater, forteller informasjonssjef Tonje Kristiansen Bertini til Dagbladet.no.

Kåre Conradi, Wenche Foss, Anna Bache-Wiig og Nicolai Cleve Broch er blant skuespillerne som har vært opplesere. Mens Ari Behn selv leste inn «Trist som faen».

- Hva gjør en god lydbok?

- Først og fremst en god tekst og en engasjert høytleser som evner å formidle den slik at det blir en lytteropplevelse, mener Kristiansen Bertini.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer