Ikke bare drittarbeid

«Forholdene i hotell- og renholdsbransjen er ofte mye bedre enn det som beskrives i boka «En såkalt drittjobb»

Ragnhild Sollund

og May-Len Skilbrei

«Joda, man kan sette akademisk detaljanalyse på alt og finne unntakt og avvik fra en norm. Man vil helt sikkert finne at noen trives utmerket i fengsel også. Jeg er glad vi har folk som tar de minst attraktive jobbene.

Vi bør ikke ta dem som en selvfølge.

Hotellgjest



«Jeg arbeidet med rengjøring for noen år siden, og må si at jeg var godt fornøyd med jobben. Det mest positive var lønna. Så hvorfor jobber jeg nå som IT-konsulent og ikke som renholder? Grunnen er først og fremst den sosiale statusen. Det er ikke noe hyggelig å presentere seg som vaskehjelp. Man har mye høyere status dersom man presenterer seg som IT-konsulent.

MH



«Og som IT-konsulent kan jeg i alle fall skrive under på at det kan være en skikkelig drittjobb innimellom. Deadliner hagler, kundene maser og serverne er nede. . . . De dagene ønsker jeg meg en jobb der jeg bare står og borrer rævhull i trehester. Null ansvar, null pes, og arbeidsdagen er ferdig når du stempler ut.

Christian



«Poenget med Elstads bok er vel nettopp at de såkalte drittjobbene ikke er drittjobber. Tvert i mot viktige og samfunnsnødvendige oppgaver som ikke får den status og lønn oppgavene fortjener. Å kjøre bedrifter i grøfta gir deg milliardfallskjerm, mens å tømme søppel blir sett på som en lavere jobb.

Petter K.