Ikke bare Snikksnakk!

HALLO, VI VIL gjerne snakke litt med deg, Unn, om den kommentaren du hadde i Dagbladet søndag for ei drøy uke siden. Du skjønner det, at vi jentene i Telenor som har laget og er ansvarlig for «Vi snakkes»-kampanjen, syntes det var forbasket ergerlig at du ga all æren for den til konsernsjefen vår. Er det ikke typisk, forresten? Vi jentene jobber, og gutta får æren? Derfor vil vi gjerne snakke med deg om dette. Og siden du skrev til Telenor i avisen, så tenkte vi, at vi jentene kunne skrive tilbake samme sted. Det vi ønsker å oppnå med denne kampanjen, er at folk skal bli litt bedre til å kommunisere med hverandre, og selvsagt at de skal bruke våre tjenester. Og helt til vi leste det du skrev, trodde vi at vi hadde vært nokså flinke med å få fram budskapet vårt. For vi har jo fått mye skryt og mange priser for denne kampanjen. Din egen avis, Dagbladet, ga oss Publikumsprisen for årets beste annonse i Magasinet i 2004. Da ble vi kjempeglade!

SÅ TIL HVA artikkelen din handlet om, blant annet at «jenteordene» i annonseserien går mer på skjønnhet og egenpleie, følelser og de nære ting, dvs at vi forsterker stereotyper som vi må komme bort fra. Samtidig er du opptatt av at «gutteordene» er annerledes, dvs «er fylt av handlekraftige ord hentet fra sportens verden og egenaktiviteter.» Skjønner at du mener vi har gjort jentene urett, og vært desto greiere med guttene. Vi er ikke helt enige. For hva tror du mange gutter egentlig mener om «burnout» ,«AG3» og «uppercut»? Annonseserien har også ord som tar opp hvordan innvandrere bedre skal forstå nordmenn, for eksempel skriver vi at det er lurt å vite hvor du var da Brå brakk staven. Og når det gjelder forholdet eldre og unge, så har vi med ord som «fyrstekake», «lårhals» og «middagshvil». For de eldre har vi en ordliste med «dødsdigg», «suger», «sægge» osv. Det pussige er imidlertid at dette har folk ikke tatt så bokstavelig. Og da har de egentlig skjønt hva vi vil. For meningen vår var ikke å fornærme noen, men rett og slett ta en litt ny og forhåpentligvis humoristisk innfallsvinkel på hvor viktig kommunikasjon mellom mennesker er.

Okei, vi snakkes, Unn! Håper du liker kampanjen vår litt bedre når du skjønner hvordan vi har tenkt.

Beste hilsen fra oss reklame-jentene i Telenor.