Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Ikke et frislipp av motorferdsel i utmark

Det er bra vi har forskere som bekymrer seg på vegne av vårt naturmangfold, men det gjør regjeringen også.

VIKAFJELLET 20090326: Bak på en snøskuter ført av en politimann ble kronprinsesse Mette-Marit brakt inn i fjellområdet der sivilforsvarsøvelsen Vikafjell fant sted. Øvelsen gikk ut på å redde personer fra biler etter at en kolonne hadde kjørt seg fast på fjellet mellom Hordaland og Sogn og Fjordane. 
Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
VIKAFJELLET 20090326: Bak på en snøskuter ført av en politimann ble kronprinsesse Mette-Marit brakt inn i fjellområdet der sivilforsvarsøvelsen Vikafjell fant sted. Øvelsen gikk ut på å redde personer fra biler etter at en kolonne hadde kjørt seg fast på fjellet mellom Hordaland og Sogn og Fjordane. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer
Meninger

På lederplass i Dagbladet fremkommer det en rekke utspill knyttet til motorferdsel i utmark. Flere forskere konkluderer med at det ikke er mulig å kombinere skuterkjøring og ivaretaking av friluftslivet. De samme forskerne er endatil bekymret for at det er flere kommuner hvor det ikke er plass til å opprette løyper.

For å få debatten ned på et fornuftig nivå ønsker vi å presisere følgende: Ja, det vil være kommuner i Norge hvor en ikke kan opprette løyper. Samtidig finnes det mange kommuner hvor det er fullt mulig å legge til rett for både friluftsliv og turkjøring.

Regjeringens forslag til endring av motorferdsel i utmark stiller strenge krav til hvorvidt en kommune skal kunne åpne for turkjøring. Friluftsliv og andre viktig hensyn skal legges til grunn, og det settes klare rammer for å kunne opprette en slik løype.

Det er bra vi har forskere som bekymrer seg på vegne av vårt naturmangfold, men det gjør regjeringen også. I tillegg har vi stor tiltro til at politikere i kommune-Norge innehar samme bekymringer og deler forskernes syn.

Jeg har selv vært ordfører i en kommune hvor det har vært tillatt med lystkjøring eller, som det i realiteten er, opprettelse av en turløype. Vår løype ble planlagt etter tilnærmet samme regler som de i regjeringens forslag. Vi har vært forsøkskommune og det har gått helt fint. Ikke har vi rasert naturen, det er muligheter å gå på ski i dagevis uten å bli forstyrret og i tillegg fikk kommunen pris for å være en meget god folkehelsekommune. Konfliktene vi har støtt på har hovedsakelig vært knyttet til nyttekjøring og svært liten grad til turistløypa.

Lovforslaget vil ikke være et frislipp av motorferdsel i utmark slik mange hevder. Forslaget styrker lokaldemokratiet ved å la kommunene få bestemme selv, og regjeringen har tillit til at kommunene er seg sitt forvalteransvar bevisst.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling