DEBATT

Skole:

Ikke et spørsmål om flere eller bedre lærere

Forskningen viser at klassestørrelse ikke er avgjørende for elevers læring.

LÆRERE: Hvilket parti skal du stemme på om du er opptatt av skolepolitikk? Flere lærere vs. bedre lærere har vært det store skolespørsmålet i valgkampen. Her illustrert med Torbjørn Røe Isaksen (H) og Audun Lysbakken (SV). Marte Blikstad-Balas mener det er et for enkelt premiss. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
LÆRERE: Hvilket parti skal du stemme på om du er opptatt av skolepolitikk? Flere lærere vs. bedre lærere har vært det store skolespørsmålet i valgkampen. Her illustrert med Torbjørn Røe Isaksen (H) og Audun Lysbakken (SV). Marte Blikstad-Balas mener det er et for enkelt premiss. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Et av de virkelig store spørsmålene i skolepolitikken handler om lærere – i politisk debatt redusert til et tabloid spørsmål om vi vil ha flere eller bedre lærere. Det læreren gjør i klasserommet spiller en avgjørende rolle for elevers læring. Lærerne må ha tid til å forberede god undervisning og tid til å følge opp elevene sine. Jeg tror de fleste foreldre heller foretrekker at barnet deres går i klasse med 19 enn 29 medelever. Det fremstår på mange måter som sunn fornuft å skaffe flere lærere.

Forskningen på lærertetthet er imidlertid like tydelig som den er dyster. Vi finner nemlig ikke tydelige sammenhenger mellom økt lærertetthet og læringsutbytte – til tross for at dette har blitt studert mye av mange. Når Arbeiderpartiet, SV og KrF vil innføre en nasjonal lærernorm kan de altså ikke omtale dette som forskningsbasert skolepolitikk.

Forskningen viser snarere at klassestørrelse ikke er avgjørende for elevers læring.

Men er det da slik at bedre lærere er veien å gå? Høyre har rett i at lærerens faglige og pedagogiske evner har stor betydning. Derfor har de prioritert å øke karakterkravene til lærerutdanningen og sette i gang massiv etter- og videreutdanning av lærere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer