LÆRERE: Hvilket parti skal du stemme på om du er opptatt av skolepolitikk? Flere lærere vs. bedre lærere har vært det store skolespørsmålet i valgkampen. Her illustrert med Torbjørn Røe Isaksen (H) og Audun Lysbakken (SV). Marte Blikstad-Balas mener det er et for enkelt premiss. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
LÆRERE: Hvilket parti skal du stemme på om du er opptatt av skolepolitikk? Flere lærere vs. bedre lærere har vært det store skolespørsmålet i valgkampen. Her illustrert med Torbjørn Røe Isaksen (H) og Audun Lysbakken (SV). Marte Blikstad-Balas mener det er et for enkelt premiss. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Skole:

Ikke et spørsmål om flere eller bedre lærere

Forskningen viser at klassestørrelse ikke er avgjørende for elevers læring.

Meninger

Et av de virkelig store spørsmålene i skolepolitikken handler om lærere – i politisk debatt redusert til et tabloid spørsmål om vi vil ha flere eller bedre lærere. Det læreren gjør i klasserommet spiller en avgjørende rolle for elevers læring. Lærerne må ha tid til å forberede god undervisning og tid til å følge opp elevene sine. Jeg tror de fleste foreldre heller foretrekker at barnet deres går i klasse med 19 enn 29 medelever. Det fremstår på mange måter som sunn fornuft å skaffe flere lærere.

Marte Blikstad-Balas. Foto: Universitetet i Oslo (UiO)
Marte Blikstad-Balas. Foto: Universitetet i Oslo (UiO) Vis mer

Forskningen på lærertetthet er imidlertid like tydelig som den er dyster. Vi finner nemlig ikke tydelige sammenhenger mellom økt lærertetthet og læringsutbytte – til tross for at dette har blitt studert mye av mange. Når Arbeiderpartiet, SV og KrF vil innføre en nasjonal lærernorm kan de altså ikke omtale dette som forskningsbasert skolepolitikk.

Forskningen viser snarere at klassestørrelse ikke er avgjørende for elevers læring.

Men er det da slik at bedre lærere er veien å gå? Høyre har rett i at lærerens faglige og pedagogiske evner har stor betydning. Derfor har de prioritert å øke karakterkravene til lærerutdanningen og sette i gang massiv etter- og videreutdanning av lærere.

At lærerne automatisk blir bedre av flere studiepoeng er imidlertid ikke gitt. Mange lærere med godkjent utdanning underviser i andre fag enn de de har utdanning i. For eksempel mangler nesten halvparten (47 prosent) av lærerne under 30 år som underviser i naturfag i grunnskolen studiepoeng i faget.

Videre har Utdanningsforbundet et spørsmål som Høyre – eller noen andre - snart må kunne svare på: Hvis lærerens utdanning er så viktig, hvordan kan vi leve med den økende andelen ufaglærte som gjør lærerens jobb i norsk skole?

Som forsker er det litt fortvilende å se komplekse spørsmål reduseres til en debatt om kunnskap versus trivsel – bedre lærere eller flere lærere.

Selv i disse valgtider er det lov å huske på at disse tingene henger sammen: Vi trenger godt kvalifiserte lærere og vi trenger flere av dem.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook