Ikke for unge voksne

Etter at Popstars-bandet Cape ble steinet av scenen på Lillehammer i begynnelsen av mai, har de blitt enda klarere på målgruppa: barn mellom 7 og 15 år - og deres foreldre.

Det var under en konsert for russen på Lillehammer at det gikk galt for TV3's produktpop-gruppe.

Det haglet det med egg og ølbokser. Etterhvert ble scenen også bombardert med stein - en av dem suste bare en halv meter fra hodet til et av bandmedlemmene. Halvveis ut i sang to ga Cape opp og forlot scenen.

Erling Johannesen som er Capes mann i plateselskapet NUI bekrefter at opptrinnet har fått konsekvenser.

- Vi har blitt enige, bookingbyrået, managementet og vi, om å ha en sterkere kvalitetskontroll i forhold til hvor Cape skal takke ja til å spille, forklarer han.

Han sier videre at de er klar på at målgruppa er barn mellom 7 og 15, samt folk over 30, altså foreldrene.

Gruppa har allerede takket nei til å spille på et arrangement i regi av Forsvaret i slutten av september. Her er målgruppa 15-21, og Zuma og Howard & Short Cut hadde alt sagt ja til å opptre.

Optimistiske tross alt

Tirsdag etter pinse slipper Cape sitt debutalbum Capeability, og da er alt det vonde glemt.

- Vi håper å selge 25 000 plater, opplyser Erling Johannessen.

Mandag spiller kvintetten på Oslo City. Deretter går det slag i slag med opptredner over hele landet utover sommeren og høsten.

BARNEVENNLIG GRUPPE: Dette bildet er ikke tatt i forbindelse med russearrangementet i Lillehammer i begynnelsen av mai. Fra venstre: Hanne-Karine Sørby (22), Mette Olsen (25), Kjetil Tefke (25), Alf Gunnar Nilsen (19) og Phung Hang (19 - foran).