Ikke fullt så god som den kunne vært

Upresis kulturkritikk, mener vår anmelder.

SKOLERT: Agnar Lirhus har gode forutsetninger for å reflektere over medier, samtid og framtid. 
Foto: Kurt T. Pedersen
SKOLERT: Agnar Lirhus har gode forutsetninger for å reflektere over medier, samtid og framtid. Foto: Kurt T. Pedersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| BOK: Hemsedal om 30 år: I en svær, høyteknologisk betongbungalow omringet av vaktselskaper, bor en aldrende mann med hushjelpen sin.

På tv kan mannen og hushjelpen se at en krig har brutt ut.

Mannen klager over kameravinklene på nyhetssendingen. Selv har han tjent pengene sine innen tv: Sammen med en venn utviklet han en rekke spektakulære dramaserier, alle med realityelementer, hybrider i grenseland mellom virkelighet og fiksjon.

Sammen var seriene med på å bryte «det siste tv-tabuet, de krenka det siste ukrenkelige: nyhetene.»

Etter det var bransjen forandret for godt — det var ikke lenger «økonomisk forsvarlig å lage seriøse nyheter».

I villaen på høyfjellet sitter de to og lurer på om de skal bestemme seg for å tro på reportasjene de ser på.

IsolasjonLirhus selv har unike forutsetninger for å reflektere over mediene: Han kommer rett fra jobb som manusforfatter på «Hotel Cæsar».

Det er et modig karrierevalg for en forfatter med bakgrunn fra forfatterstudiet i Bø, og to svært kritikerroste romaner bak seg.

Sånn sett er det ikke rart det har knyttet seg store forventninger til «Mount Tupelo».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer